• Mamma Linda Karlsson (längst bort) och dottern Hannah (närmast) peppar och instruerar varandra i träningen. Foto: Daniel Elfvelin

Mor och dotter radarpar på gymmet

Träning och hälsa

TRÄNING: De är mor och dotter, men också träningskompisar som pushar varandra. Linda Karlsson och Hannah Ericson varvar styrketräning med yogapass.

– Det är bra, räta lite på ryggen.

Dottern Hannah följer mamma Lindas knäböj med en noggrann blick och kommer med peppande ord och instruktioner. Linda justerar omedelbart tekniken, spänner till magen och den lätt krummade ryggen blir rak som ett spett.

– Det är bra att köra ihop för det är lättare att bli bekväm när man kör ensam och du är duktig på att pusha, Hannah, berömmer Linda.

– Mamma är lite rädd för att lyfta tungt. Det gäller att våga, säger Hannah.

– Jag har blivit lite rädd när jag blivit äldre, men man klarar mer än man tror, instämmer Linda, som just den här dagen fyller 50 år.

Hon började träna på gym efter att hon passerat 30-strecket. Egentligen var hon inte lockad, men kände att hon behövde träna upp ryggen och få en bättre hållning efter att ha kånkat omkring på tre småbarn.
Sedan dess har hon testat på en mängd träningsformer på ett stort antal gym. Och sedan några år tillbaka här hon även fått sällskap av Hannah, som började träna på gym när hon var 15 år och tröttnat på dans och konståkning.

Det gemensamma intresset har blivit den perfekta mor- och dotteraktiviteten, ett mer givande och socialt alternativ än att sitta tillsammans hemma i tv-soffan.
Träningsmässigt sysslar de med sådant som lockar många just nu. Inne på själva gymmet har de sedan en tid tillbaka bytt ut maskiner mot fria vikter. Skivstänger och hantlar kombiner de med yoga och Linda anlitar dessutom en personlig tränare, en trend som fortsätter att växa.

– Det är dyrt med PT och jag jobbar extra för att ha råd, men det är väldigt bra, säger hon.

Linda rekommenderar alla som har råd att anlita en PT både när man är nybörjare och senare när träningen lätt blir slentrianmässig för att få nya tips och idéer.

– Fast jag känner inte att jag skulle behöva en PT när jag hamnar i en svacka, utan mer för att jag skulle vilja ha någon som har koll på hur väl jag utför övningarna, säger Hannah.

Yogapassen går de på så ofta som de hinner och de märker av populariteten. På I Form, där Hannah och Linda tränar, är passen alltid fullbokade.

– Jag började med yoga för åtta år sedan och det är en träning som är bra för att få lugn i sinnet. Och om man har sömnproblem, som jag har, är det lättare att somna efter ett sent yogapass, upplever Linda.

Det är ett bra sätt att bli av med stress, lära känna sin kropp och få bättre balans. Och både fysiskt och psykiskt är det mer krävande än vad många föreställer sig.

– Jag tror att det är många som testar på och tar det för en mysig grej, men yogan ska tas på samma allvar som all annan träning. Och det spelar ingen roll hur många gånger du har tränat så svarar kroppen olika varje gång, så det är alltid en utmaning, säger Hannah.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

veckansluncher