Fick för hög morfindos

LERUMS KOMMUN

En person i Lerums kommun fick dubbla morfinplåster vilket bland annat ledde till att hen hallucinerade. Nu har det inträffade anmälts enligt Lex Maria. Händelsen inträffade på ett boende i kommunen i början av maj.

Enligt Lex Maria-anmälan som har lämnats in till Inspektionen för vård och omsorg var det en undersköterska som upptäckte att vårdtagaren hade två morfinplåster på sig. Personen ska då ha varit väldigt trött, haft hallucinationer och ska ha haft onormalt hög hjärtfrekvens. Enligt anmälan ska de dubbla smärtstillande plåstren ha lett till en för hög morfindos.

Vårdtagaren fördes med ambulans till sjukhus där man upptäckte förmaksflimmer och medicin sattes in.
Det inträffade är anmält som en händelse som medfört allvarlig vårdskada.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

veckansluncher