Livsmedelsföretag i energisamarbete

Stenkullen

Fyra livsmedelsföretag, däribland Zeelandia i Stenkullen, ingår i ett nystartat nätverk som under fyra år ska samarbeta för att minska sin klimatpåverkan.

De fyra företagen ska leta efter energislöseri i sin egen verksamhet. Målet är att minska energianvändningen med minst 15 procent. I ett första läge ska företagen kartlägga sin energianvändning, och under de fyra åren som samarbetet pågår ska de fyra företagen bland annat besöka varandra för hitta nya lösningar och inspireras.

– Vi nappade på de stora energibesparingarna man kan göra och att man får ingå i ett sammanhang där man lär sig av varandra. Så att vi när vi gör de investeringar vi behöver göra, gör det på rätt sätt, säger Sara Hakenmyr, kvalitets- och miljöchef på Zeelandia i ett pressmeddelande.

Utöver Zeelandia ingår i nätverket även företaget Triumfglass i Sävedalen samt Almondy och Kahls i Göteborg. Projektet finansieras av EU och drivs av Hållbar utveckling Väst på uppdrag av Energimyndigheten. En energiexpert är knuten till nätverket, och ska tillsammans med Hållbar utveckling Väst ge företagen stöd i arbetet.

Nätverket är en del i en större satsning på energieffektivisering i små och medelstora företag som drivs av Energimyndigheten. I år startas 40 liknande nätverk inom olika branscher i hela landet.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

veckansluncher