Foto: Daniel Elfvelin
Foto: Daniel Elfvelin

Krönika: ”Trivsel och service vinner”

KRÖNIKA

Gå bara ner till Lerum så träffar du bekanta. I varje fall om du är pensionär. Vi är många och vi har bott här länge. I vår affär är det pensionärsrabatt tisdagar. Då surras det extra vid kaffeautomaten och i gångarna. De jäktade unga lejonen har fredagarna för sig själva för sina mysköp. Om de alls handlar i affären. Det finns ju internet. Färdigställd matkasse kan hämtas eller bli hemkörd. Via fiber för sådär 19 Hammarskjöldar kan mikron startas och roboten duka fram när du passerar Jonseredsbacken.

Du kanske tror att det har blivit så mycket bättre? Men vi minns Sjöqvists livs som var ortens stora affär och fanns där Ljusexperten är numera. Gunnel skötte ruljangsen och Sven, som skulle blivit 100 år den 11 januari, körde hem beställda varor om så önskades. Ibland hämtade jag den färdiga kassen på vägen hem. Men vi hade inte mikro, inte robot och bara radio.

Ahlséns på Brobacken hade tips, leksaker och radio. Kenneths egen radio behövde lagas. Han undrade om det kunde bli dyrt. Mamma förberedde att det alltid var en grundavgift, kanske 25 kronor, mycket pengar då. Nå, radion lagades, 30 kronor. Man riktigt kunde se att räknemaskinen snurrade i Kenneths huvud. Då var ju själva reparationen inte så dyr, bara fem kronor.

I mer än 50 år har vi anlitat gummiverkstaden på Pomona, först hos Odd, sedan Erling, och fortsätter gärna med nya regimen. Atmosfären är lite som i Galenskaparnas Macken, dock utan att bilen har försvunnit.

Dags för ny TV? Audio-Video får chansen. Och behövs ny vitvara får Ljungs första tjing. Färgen tas från butiken intill. Men att järnbutiken flyttade längre bort känns avigt. Är det för mycket nostalgi att tänka på Lars och Bosses villighet att lösa alla skruvproblem? Men så fick de sålt gräsklipparen!

Slår varuhus, affärskedjor och internet ut de små, lokala butikerna? För kläder lär behövas tre herr- och sju damaffärer att välja på. När mina föräldrar hade en liten livs (på annan ort) behövdes 300 kunder, nu ska det bo 60 000 i köpområdet. Som pojke läste jag tidningen Köpmannen, USA-influerad: släng ut köpmansdisken, satsa på självköp. Självklart, tyckte jag.

Den så kallade utvecklingen går alltid framåt – eller gör den det? Kanske kvalitet, service, trivsel och en positiv känsla för närköp är värden att tänka på? Inte bara lägsta-pris-i-kronor-hets!

  • Jerry Fondén
Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

veckansluncher