Storsatsning från Lerumsföretaget Bzzt

Lerum

Snart kommer den trehjuliga Zbeen att rulla som taxi på Stockholms gator.
Bakom storsatsningen står Lerumsföretaget Bzzt, som nyligen beställde 50 taxifordon från Clean Motion, ett annat Lerumsföretag.

Ordern kommer att levereras i steg under 2017, och dessa baseras på Bzzts utrullningsplan i huvudstaden. De första fordonen levereras vecka 10.

– I Stockholm kommer vi att lansera vår tjänst i större skala för första gången, efter att ha kört på helgerna under två sommarsäsonger i Göteborg. Med ny app, uppdaterad mjukvara och ökad tillgänglighet tar vi därmed ett rejält första steg mot att förändra sättet att resa i större städer, säger Sven Wolf, vd för Bzzt.

Från Lerum

Grundarna till Bzzt är Lerumsborna Sven Wolf och Per Nyrenius tillsammans med Örjan Jansson, som bor i Stockholm. Samtidigt som de funderade på den här typen av taxiidé arbetade gymnasieeleverna Jonathan Lannö och Jonas Elisson fram en liknande idé tillsammans med Christoffer Sveder på Clean Motion. Den senare trion var med i tävlingen det Ljusgröna miljöpriset, och var tävlingens allra första vinnare år 2014. Företaget fick 75 000 kronor och eleverna 25 000 kronor.

Jonas Elisson och Jonathan Lannö har varit med i Bzzt från starten.

– De har ansvarat för många praktiska detaljer när vi utvecklat verksamheten. Vi fick höra talas om deras taxiprojekt i samband med att vi utvecklade vår idé och tog med dem på tåget tidigt, säger Per Nyrenius.

Hösten 2014 startade Bzzt ett projekt tillsammans med Lerums kommun. Detta gick ut på att kommunens tjänstemän kunde åka elfordonet Zbee, tillverkade av Lerumsföretaget Clean Motion, till och från sina möten – med eller utan chaufför. Projektet finansierades till störst del av Energimyndigheten men även av Lerums kommun.

Stora städer

Nästa steg skedde 2015. Då drog Bzzt igång sin taxi-
verksamhet i Göteborg med tre fordon, som i samtliga fall är Zbee:s. I år har de kört med nio fordon, framförallt på kvällar och helger.

Har det varit några problem?

– Inga som varit så stora att de förändrar idéns förträfflighet eller äventyrar verksamheten. Men självklart dyker det upp utmaningar hela tiden. Ett nystartat företag med en helt ny tjänst är ju långt ifrån en problemfri tillvaro. Den största utmaningen hittills har nog varit att vi måste behärska många olika områden – från kapitalanskaffning, mjukvaruutveckling och fordonstekniska frågor till rekrytering och marknadsföring, svarar Per Nyrenius.

Ska utvecklas

Varför väljer ni att lansera i Stockholm?

– Vår tjänst är framförallt anpassad för korta, snabba resor i större städer med mycket folk i rörelse i centrum. Stockholm är den stad i Sverige där behovet av oss är allra störst. Dessutom är Stockholm ett bra skyltfönster för oss inför den tänkta fortsatta expansionen utomlands. Om vi lyckas där har vi goda förutsättningar att ta oss vidare.

Vad är nästa mål?

– Det stora målet nu är en lyckad lansering i Stockholm. I samband med lanseringen kommer vi att genomföra en crowdfundingkampanj, där vi erbjuder Stockholmarna, och övriga svenskar, att komma in som delägare i Bzzt.

Under året ska alltså 50 fordon tillkomma i flottan. Göran Folkesson vd och grundare av Clean Motion tycker det är positivt att Bzzt väljer att dra igång verksamhet i Stockholm.

– Det betyder att Zbee kommer att få ökad synlighet och vi tror att vårt fordon kommer att fungera oerhört väl i Stockholms innerstadsmiljö. Det kommer också att stärka Stockholms status som ledande inom miljöområdet, säger han.

Clean Motion och Bzzt fördjupar även samarbetet genom att skriva ett avtal om utveckling och optimering av fordonen, samt relaterade fordonstjänster för taxibruk.

– Genom ett nära samarbete med en professionell fordonsanvändare kommer vi att skapa ett optimerat fordon för kommersiellt bruk samtidigt som samarbetet ger Bzzt en unik möjlighet att integrera fordonsdata i deras applikationer, säger Göran Folkesson.

Bzzt taxiverksamhet har uppmärksammats nationellt i bland annat Dagens Industri, Göteborgs-Posten, Sveriges radio, Expressen och Aftonbladet.

Nu börjar företaget även bli kända internationellt.

– Det är förstås väldigt kul och ännu större när nyheten om oss sprider sig även internationellt. Det var Associated Press, AP, som kontaktade oss och frågade om de fick göra ett reportage för de internationella tv-kanaler de har på sin kundlista. Vi hade en rolig eftermiddag tillsammans med deras kamerateam i Göteborg, säger Per Nyrenius och fortsätter:

– Vet inte riktigt hur de fick kännedom om oss. Reportaget gjordes av ett team inom AP, som jobbar med ny teknik. De verkar ha rätt så bra koll på vad som händer i världen.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

veckansluncher