• Karta: Google Maps
    Motorväg. De 16 markeringarna på kartan visar var olyckorna på E20 skedde förra året. Sedan 2011 har totalt 80 trafikolyckor inträffat på sträckan.
  • Foto: HENRIK KJELLBERG
    Gasa. Körskoleläraren Katrin Andersson tycker folk ska hålla högre hastighet när de kör in på E20 vid Hulanmotet för att undvika olyckor.

Kökrockar vanligast på E20

Kommunen

En av kommunens tyngst belastade vägsträckor är E20 och där sker också många olyckor. De flesta inträffar kring Hulanmotet och en anledning kan vara att det går för sakta enligt körskolläraren Katrin Andersson.
– Folk gasar inte tillräckligt på påfarten.

Under hela dygnet glider trafiken stadigt fram på E20 genom Lerum. Morgon och eftermiddag är trafiken som tätast då många ska in och ut ur kommunen. I samband med det uppstår också olyckorna.

Statistik från Transportstyrelsen visar nämligen att den vanligaste orsaken till olyckor på motorvägen under förra året var kökrockar. På E20:s sträcka genom kommunen inträffade totalt 16 olyckor under året och av dem var åtta stycken orsakade av det som myndigheten kallar ”upphinnande motorfordon”. Tittar man tillbaka fem år ser det likadant ut. Sedan 2011 har 40 procent av alla olyckor på sträckan varit kökrockar.

Förutom det består även statistiken till stor del av singelolyckor, sju av förra årets olyckor handlade om ensamma förare. Tillsammans utgör de två kategorierna nästan samtliga olyckor.

Hulan och Jeriko

Många av de här olyckorna sker på sträckan mellan Hulanmotet och Jerikotunneln, som är den mest olycksdrabbade i kommunen. Så har det sett ut de senaste fem åren.

En som reagerat på alla nyhetsrapporter från området är trafikläraren Katrin Andersson på Inges trafikskola i Lerum. Hon har sin egen teori om vad som kan ligga bakom. Enligt henne går det för sakta för de trafikanter som kör ut på motorvägen.

– Man måste anpassa hastigheten efter den situation som man ska in i. Bilisterna måste också bli bättre på att använda blinkers, kolla döda vinkeln och använda sina backspeglar.

Enligt henne gör den låga farten ut på motorvägen att bakomvarande fordon måste bromsa. Något som skickar en dominoeffekt bakåt och i kombination med för korta avstånd uppstår då de vanliga kökrockarna.

På samma sätt uppstår även kökrockar när fordon ska av vid Hulanmotet. Katrin Andersson menar att många bromsar för tidigt, redan ute på motorvägen istället för att sänka hastigheten först på avfarten.

Men hon skyller inte bara på bilisterna när det gäller olyckorna. Hon kallar både av- och påfarterna vid Hulanmotet för katastrof och tycker det hela hade kunnat vara utformat annorlunda.

– Det är olyckligt att lägga en påfart i en uppförsbacke. Har du en liten, svag bil blir det svårt att komma upp i rätt hastighet.

Den andra platsen där olyckorna haglar tätt är kring Jerikotunneln. Vad det beror på har Katrin Andersson där-emot inget bra svar på.

– Jag vet faktiskt inte. Vi har också frågat oss det på jobbet. Den är ju så kort att man bara passerar den. Men det är viktigt att man håller avståndet.

Trots antalet olyckor på E20 genom Lerum är det värt att nämna att få av dem leder till några personskador. Av de totalt 80 olyckor som inträffat sedan 2011 är det bara tre som klassats som allvarliga, sex som måttliga och resten är lindriga. Inga personer har dött till följd av en olycka på motorvägen.

Siffrorna från Transportstyrelsen bygger på rapporter till myndigheten från polis och/eller akutsjukvårdare. Statistiken gäller därför bara det som är känt och det kan finnas bortfall.

4 kommentarer
Dela innehållet

Skriv en kommentar

  1. Jag har haft upprepad e-post konversation med Trafikverket om sträckan mellan Hulan och Jeriko. Naturligtvis utan åtgärd, möjligtvis att den heldragna linjen mellan påfartssträckan och E20’s två filer har blivit lite längre? (Någon annan som noterat det?)

    Tycker som andra att Hulans påfart mot Göteborg är en katastrof men också som den används av dom kör på från Hulan. Att dom har för dålig fart in vet jag inte, BETYDLIGT värre är det att man från påfarten, dagligen, kastar sig ända ut till vänster på E20. Upplever ofta att man överskattar sin bils förmåga att få upp farten och komma upp i samma hastighet som övrig trafik i vänster körfält med snabba inbromsningar som resultat för trafiken i vänster körfält som egentligen inte har något alls att göra med trafiken från påfarten..

    Jag hade ett förslag till Trafikverket att heldragen linje skulle målas mellan E20’s högra och vänstra körfält som skulle förbjuda de som kom från påfarten att svänga ut längst till vänster men med streckad linje som tillät de som kör i vänstra körfältet att gå in till höger körfält om det inte fanns någon trafik i detta körfält.

    För det senare är ett annat problem som vi har på HELA körsträckan in mot Göteborg, LÅNG-HARVANDET i vänsterfilen, där det är tvåfiligt, eller mittenfilen där det är trefiligt. Samma gäller också i uppförsbacken från Jonsered mot Jeriko från Göteborg. REGELN ÄR JÄTTEENKEL, ÄR DET TOMT FRAMFÖR DIG OCH TILL HÖGER OM DIG SÅ LIGGER DU I FEL FIL, SAMMA SAK OM NÅGON BEHÖVER KÖRA OM DIG PÅ HÖGER SIDA, DU LIGGER I FEL FIL !!!!!!

    Men ABSOLUT att något skulle göras snarast åt Hulan påfarten och efterföljande körsträckan. Bygg ett tredje körfält från Hulans påfart HELA vägen in till Göteborg. För det är en utbredd missuppfattning att vi kommer att köra mindre bil. Aldrig i livet, och när elbil blir var mans egendom så kommer trafiken öka lavinartat för alternativet, kollektivtrafiken, är en katastrof och KAN/KOMMER aldrig att till 100% ersätta den personliga rörligheten.

    /Claes

  2. Finns flera faktorer som bidrar till detta.
    1. Det finns mer än 10 miljoner registrerade fordon i Sverige.

    2. Inga större avstånd mellan fordonen, detta gör att de som skall ut på motorvägen inte får en lucka och de som kör på motorvägen kan inte förflytta sitt fordon pga att det är lika
    tät med fordon i det vänstra körfältet.
    I trafiken är det ömsesidighet som gäller, den har slutat existera.

    3. Om vägarna hade varit dimsionerade för den mängd fordon vi har idag jämfört med 30-40 år sen, då skulle vi inte det bekymret. Det blir ganska kanaliserad vid Jeriko och trafikanter verka ha en skräck för att köra in i tunnlar??

    Farten vid morgontrafiken ligger mellan 70-90 km/h i höger körfält.
    Då finns det inget utrymme för en acceleration.

    Olyckorna beror till störst del till att fordon ligger på tok för nära framförvarande.

    Bygg fler filer!

  3. Rubriken är ganska kul.
    Det kan verka som att budskapet är att det är på E20 som kökrockar är vanligast (alltså inte på de övriga vägarna). :-)

  4. Gasa på när ni ska ut på motorväg. Gäller inte bara Hulanmotet fast där är det extra illa.

    Sen bör ju upphinnande fordon se till att hålla rätt hastighet.

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

veckansluncher