tid för återhämtning. Eleverna i klass 3 på Hästhagenskolan drar ner på skoldagens tempo med hjälp av yoga.
Foto: Daniel Elfvelin
tid för återhämtning. Eleverna i klass 3 på Hästhagenskolan drar ner på skoldagens tempo med hjälp av yoga. Foto: Daniel Elfvelin

På yogaäventyr i skolan

FLODA

Klassrum, bamba, skolgård och kapprum fulla med kläder, för en liten stund byts den verkliga världen ut mot en helt annan.
I Anna Storåkers yogaäventyr får eleverna följa med på upptäcktsfärd genom regnskogen. Klass 3 på Hästhagenskolan är en av nio klasser som deltagit i ett åtta veckor långt yogaprojekt.

De tunna mattorna ligger utplacerade som en solfjäder framför yogaläraren Anna Storåker. Mörkläggningsgardinerna är nerdragna och rummet är bara svagt upplyst av två bordslampor och några värmeljus. Eleverna i klass 3 på Hästhagenskolan ligger knäpptysta på golvet och från högtalare hörs ljud från skogen, fåglar kvittrar och långt borta ryter något stort rovdjur.
Det är så här Anna bygger upp stämningen inför yogaäventyret i Amazonas djungel, dit hon varje vecka tar med eleverna. Det är ett koncept som hon utvecklat själv och som hon under vintern och våren genomfört tillsammans med nio klasser i olika kommundelar.

Jaguarer och grodor
Rörelserna och andningen genom hela magen sker på precis samma sätt som i vanlig yoga, men hon instruerar det på ett mer fantasifullt sätt. Under passet får barnen utföra positionerna genom att anta skepnader av olika djur. De förvandlas till jaguaren som krummar ryggen och sträcker ut sig, till grodan som öppnar upp höfterna och till flera andra av djungelns invånare.
– Jag tycker att det är ganska roligt att vara djur, för då får man röra sig på olika sätt och så blir man lugnare när man går härifrån, säger Charlie Standerth.

Viktiga syften med projektet är just att erbjuda en stund för återhämtning, att minska stress och öka elevernas mentala fokus.
– Jag tycker att det känns mycket bättre. Det är så skönt, jag blir avslappnad och kan koncentrera mig bättre, det är det som jag gillar med yoga, säger Octavian Zmijewski.

Efter passet berättar var och en av eleverna om vad de tycker om att yoga med Anna och de flesta kommer ner i varv. Ironiskt nog upplevde läraren Elsa Magnusson en motsatt effekt efter de första tillfällena. Det fanns en stor portion uppdämd energi som behövde komma ut efter en återhållsam halvtimme.
– De blev lite vilda efter att de varit tvungna att skärpa till sig, men nu är det tvärtom. Nu är de mycket lugnare när de går härifrån, säger hon.
Kunskaperna från yogan används även konkret i verksamheten.
– Nu när eleverna gör nationella prov har vi tagit med oss andningen som gör dem lugna, säger Eva Magnusson.
Längtar efter lugnet
Anna Storåker tycker att projektet gått över förväntan.
– Jag är oerhört fascinerad och imponerad av eleverna. Vi skrattar och hoppar tillsammans, men en stor del av träningen är att vara stilla och ha fokus och som jag uppfattar det finns det en önskan om den stillheten. Alla kan inte gilla yoga, men alla försöker efter sina förmågor, berömmer hon.

Den här veckan avslutas projektet. Det kommer dock att följas upp med både enkäter och intervjuer med eleverna för att undersöka effekterna av träningen. Anna hoppas att hon själv kommer att återvända till skolorna, men först och främst ska hon utbilda lärarna.
– Att skapa ett intresse ser jag som en av mina viktigaste uppgifter. Om de sen fortsätter med 30 minuters yoga varje vecka eller en liten stunds avslappning får vi se, men jag hoppas att jag har sått ett frö om vad avslappning och yoga kan ge.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

veckansluncher