• Foto: Per Thorén
    Axel Rahm var testpilot när Chalmers prövade sin svävande optimistjolle.
  • Foto: Daniel Elfvelin
    Axel Rahm.

Axel Rahm svävar över havets vågor

Segling

Svävande båtar är ingenting nytt inom segling. Men att få en optimist att flyga fram över vattenytan är lite som att bygga om en lådbil till en racerbil.
Lerumseglaren Axel Rahm var testpilot när Chalmers prövade sin nya farkost.

Axel Rahm håller han som bäst på att förbereda sig för en Grand Prix-tävling i Malmö, där han tävlar i Laser radial.

Nyligen tog han dock en stunds paus från sin ordinarie båttyp för att pröva på något helt nytt. Optimistjolle har Axel i och för sig seglat under hela uppväxten, men aldrig på det sätt som han nu skulle få uppleva.

– Det var nästan ingen vind när jag kryssade ut från hamninloppet i Långedrag och jag tänkte att det här kommer aldrig att fungera. Men så tryckte vinden på lite mer och plötsligt kände jag hur båten ville upp ur vattnet, det pumpade till i seglet, alla vågskvalp försvann och det började surra i centerbordet och rodret när farten ökade så mycket, beskriver han.

När optimisten ökade från fyra till fem knop lyfte den från vattenytan och började sväva och innan showen var över hade Axel fått upp den lilla flygande farkosten i 14 knop.

Erbjöd sina tjänster

För att få bakgrunden till den märkliga scenen utanför Långedrag får vi backa två år tillbaka i tiden. Axel lyssnade på en föreläsning om Chalmers idé att få en optimistjolle att sväva och efteråt gick han fram och erbjöd sig att bli testpilot. Så för ett par månader sedan kom plötsligt ett samtal.

Efter mycket räknande, konstruerande och testande hade Chalmers studenter utvecklat en båt redo för jungfrufärd. Bland annat skiljer den sig genom att vara tillverkad i grafen, ett starkt och lätt material.

En filmsekvens visar hur Axel tjuter av glädje och han beskriver upplevelsen som helt fantastisk. Han är inte ovan vid svävande segelbåtar och har själv en så kallad Moth. Men det är en stor skillnad att fara fram i en större båttyp som är framtagen för ändamålet, jämfört med att göra samma sak i den minsta och enklaste varianten segelbåt.

Framtidens segling

– Jag tror att det här är framtiden för seglingen och att det kommer att komma fler flygande båtar, eller foilande båtar, som det kallas inom segling. Till exempel avvändes de på America´s Cup. Det är mer spektakulärt, mer utmanande och ger en annan dimension. Sen kanske vi inte kommer att få se foilande optimistjollar på Aspen, men vi får se vad nästa steg i utvecklingen blir.

Och om det finns några fler uppfinnare som letar efter testpiloter, är du frivillig?

– Jag är alltid redo, det är alltid roligt att få testa nya saker.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

veckansluncher