Är perrongerna i Floda för alla?

Debatt

Floda station är en av stambanans vackraste stationsmiljöer. Det gamla stationshuset, Sjön och Säveån är fina förutsättningar. Dock blir man helt chockad av den bristfälliga miljön i tunnel och perronger. Värst av allt är nog den bristfälliga tillgängligheten. En gång såg jag hur två kompisar bar upp sin rullstolsburne vän från tunneln upp till perrongen. Detta känns inte okej.

Samtidigt ser man hur fint man gjort i Lerum. Först en ny fräsch uppgång med hissar från norrsidan och nu även den smarta övergången med P-hus i andra änden. En vitalisering av miljön som höjer pendlandets attraktion och stärker centrum med lokal handel. När görs något liknande i Floda?

Oavsett Trafikverkets tröga planering eller kommunens vaga initiativförmåga – det får inte gå fem år till utan tillgängliga perronger i Floda! En övergång som den i Lerum är ett smidigt och enkelt sätt att komplettera perrongerna i Floda med ny passage och hissar för fullgod tillgänglighet. Lägger man till exempel övergången i höjd med Aludden och Sävespången, skapas en genväg rakt in i centrum. Flödet av pendlare dirigeras delvis om och går då i stället förbi centrum med stärkt handel som följd. En del av de avlägsna pendelparkeringarna hamnar plötsligt nära och trafiken kring stationsbyggnaden avlastas. Kanske skapar man även lite liv och rörelse på det så kallade Blå torget.Vill man hushålla med mark och bygga framtida bostäder kan man förstås bygga ett fint p-hus, likt det som nu är byggt i Lerum. Skulle så Trafikverket komma fram till något som kräver ombyggnation så kan man se till att övergången är demonterbar och justerbar. Givetvis går det även att uppgradera gångtunneln med hissar. Det är bara att plocka fram skisspennan.

Min fråga till politikerna: Varför satsar ni inte på Floda? En ommålning av gångtunneln är bara kosmetika och ter sig löjlig jämfört med vad som gjorts i Lerum. Vad är ambitionerna och planerna för Floda stationsområde? Blå torg och Spindellekplats i all ära – vad är nästa steg?

Oskar Ivarsson
Flodabo

En kommentar
Dela innehållet

Skriv en kommentar

  1. Innan Floda station bygdes om skrev jag och frågade ansvariga om hur tillgängligheten kunde vara så bristfällig. Jag fick till svar att en ombyggnad var planerad. Spår 1 skulle komma att ersätta spår 2 och den perrongen skulle bli tillgänglig för alla. Tills dess hänvisade de till övergången mellan spår 1 och 2, längst ner på perrongen.
    Nu, flera år efter att ombyggnaden blivit klar används fortfarande spår 2 som standard för tågen mot Göteborg och inte nog med det, de har sedan några månader tillbaka spärrat av övergången mellan spåren! När avspärrningen gjordes kallade de den för ”tillfällig” och att den gjordes pga osäker övergång, men nu syns inte längre den varningstexten och ingen ersättning har presenterats. Pinsamt dålig tillgänglighet för rullstolsburna och oss småbarnsföräldrar med tunga vagnar som nu måste våga oss upp för två branta trappor om vi vill åka tåg.

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

veckansluncher