• Foto: Aron Mikael Sik
    Spaden i marken. Fundamentet är nästan klart borta på Wilhelm Thams väg.
  • Skeppsviken
    Efter många om och men. Så här väntas det nya kvarteret se ut när det står klart hösten 2018.

Omstritt bygge startar

Floda

Turerna har varit många kring ett bostadsbygge på Herrgårdsbacken och kommunens beslut har överklagats i högsta instans.
Men nu inleds bygget av 79 nya lägenheter i området.

Det har länge pratats om att bygga nytt på Herrgårdsbacken. Kritiken har duggat tätt och det har framförts klagomål på husens höjd, den nya trafik och även på kommunens sätt att ta fram byggförslaget. Kommunen tog till sig av kritiken och planerna skickades på granskning och återremittering. Nu blir husen lägre än man först planerat.

Kritiken mot bygget

Boende i området har överklagat byggplanerna, men fått avslag överallt, senast i mark-och miljööverdomstolen.

Ansvarig byggherre för bostadsbygget på Herrgårdsbacken är Skeppsviken och den 5 oktober sätter man igång.

Det nya kvarteret väntas stå färdigt nästa år med tillträde till bostadsrätterna i december 2018.

Det är totalt 79 lägenheter varav 50 är bostadsrätter och 29 hyresrätter.

Martin Larsson är vd på Skeppsviken och debatten om bostadsbygget har inte gått honom förbi.

– Vi jobbar ihop med kommunen i det här projektet och det har varit ganska stormigt, det måste jag säga. Men det är en del av den demokratiska processen och vi har respekt för det.

Nybyggnationen på Herrgårdsbacken är ett så kallat förtätningsbygge vilket enligt Martin Larsson ofta för med sig kritik från boende i närområdet.

– Förr i tiden var det inte lika tät bebyggelse och då brydde man sig inte lika mycket kanske, säger han.

Vändorna kring husens höjd har påverkat kommunens detaljplan i flera omgångar. Först var det tänkt att bygga nio våningar totalt, med garageplan och vindsplan. Efter omfattande protester blir det nu tre huskroppar med totalt sju våningsplan vardera, inklusive garage och vindsvåning.

Är tillgängliga

Framför allt har husens höjd kritiserats. Vad har du för kommentar till det?

– Jag kan förstå det. Men ska vi komma runt problemet med parkeringsplatser överallt så är detta en bra lösning. Garageplanet knuffar upp höjden på husen men det är oundvikligt i det här sammanhanget.

Hur påverkas framkomligheten?

– Det kommer att bli mindre störningar i trafiken i området men vägarna kommer vara öppna och tillgängliga för trafik.

Hur kommer de nya husen att se ut?

De är ganska likvärdiga men olikfärgade i olika röda kulörer. De första två längst norrut är anpassat för bostadsrätter och det södra för hyreslägenheterna.

Martin Larsson menar också att hustypen, passivhus, som det heter är ett bra val ur miljösynpunkt. Dessutom anser han att kvarteret bidrar till en positiv flyttkedja.

– Många äldre par kan lämna plats åt barnfamiljer i villaområdena, och får i sin tur flytta till moderna, bekväma nybyggen mer centralt. Det är bra för kommunen, säger han.

  • Aron Mikael Sik
Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

veckansluncher