• Favoritplats på området Jessica Bengtsson, marknadskoordinator: ”Jag skulle nog säga badhuset med utomhuspooler precis vid bryggan och bastu med utsikt över sjön. Det är ett häftigt bygge som är ett stort lyft för området”. Favoritplats på området Linda Pettersson, vd: ”Den omgjorda våningen med coworking och kontor. Jag vet inte hur många ritningar vi gjort och det blev kostsamt, men det har gett en ruffig karaktär som många hyresgäster älskar”.
  • badhuset. Relaxavdelningen med varma utomhuspooler och bastu invigdes i våras.
  • badhuset. Relaxavdelningen med varma utomhuspooler och bastu invigdes i våras.

Vågar sig bort från mammas gata

TOLLERED

Satsa nytt eller förvalta? Valet var långt ifrån självklart, men beslutet att slå sig in på den visionära banan har inneburit omfattande förändringar.
Idag är Nääs fabriker, med sin smältdegel av moderna faciliteter och bruksortshistoria, en samlingsplats för en rad olika verksamheter. Det senaste året har många pappersprodukter antagit fysisk form.

Fyra män i lysande gula arbetskläder står och diskuterar och gestikulerar på en uppgrävd yta vid parkeringen. De jobbar med att bredda stråket som leder ner mot sjön och att skapa en mer välkomnande entré till Nääs fabriker. Scenen ger omedelbart bilden av ett område i förvandling, vilket är anledningen till den stundande intervjun med vd:n Linda Pettersson och marknadskoordinatorn Jessica Bengtsson.

Efter flera års förberedelser sparkade arbetet igång på allvar för två år sedan och framför allt under det senaste året har nyheterna duggat tätt. Idag finns större ytor för kontor och konferenser, fler hotellrum och fler butiker. Lägg till ett badhus, utegym och naturlekplats, galleri, skyltar, blomsterarrangemang och ny belysning.
– Det känns nästan overkligt att allt finns på riktigt. Det är projekt vi stött och blött länge och det har varit så många steg att ta sig igenom, säger Linda Pettersson.

Valt med omsorg
Vi sätter oss i det rymliga köket i områdets kontorsdel. Hela det 1 500 kvadratmeter stora våningsplanet har renoverats från grunden. I korridoren åt ena hållet finns fasta hyresgäster medan den motsatta sidan av byggnaden är ett företagshotell, en så kallad coworkingdel, med hyresgäster som kommer sporadiskt. Linda Pettersson tittar sig omkring och berättar stolt hur alltifrån de specialdesignade sofforna till mindre inredningsdetaljer valts med omsorg.
– Ingenting har lämnats åt slumpen och vi har hela tiden behållit kontrollen här. Så är det inte vanligt att man gör. Vi har självklart haft hjälp av externa aktörer, men vi har inte lämnat över ansvaret.

Det har inneburit en hel del livliga diskussioner. Linda berättar om hur hon slogs för att låta den gamla tegelväggen träda fram och att inte skymma avloppsrören ovanför oss med ett undertak.
– Som jag har fått skäll för det. ”Ska man sitta här och höra hur folk spolar?”, är en fråga jag har fått. ”Ja, det ska man”, har jag svarat. Vi har velat behålla den ruffiga känslan och det har gett en karaktär som många hyresgäster älskar.

Var det en självklarhet att satsa så stort som ni har gjort?
– Nej, verkligen inte. Det beslutet föregicks av mängder av möten och analyser, både internt och externt, och det fanns olika möjliga vägar.

Det första alternativet var att fortsätta helt i samma spår och förvalta hotellet, det andra var att vidga vyerna lite grann genom att inrikta sig både på hotellet och kontor. Men istället beslutade fastighetsägaren Ernst Rosén att välja ett tredje alternativ med att även satsa på en vision att bli ett attraktivt utflyktsmål.
– Det tycker jag är häftigt, de andra alternativen kändes mer som mammas gata, säger Linda Pettersson.
Området ska vara dragplåster både för kommuninvånare och turister. Till exempel har man utökat från en till sex butiker plus ett kafé. Därutöver finns ett antal företagare som bland annat sysslar med fotografering och yoga, verksamheter som lockar besökare. Idag kommer mellan 10 000 och 12 000 personer till Nääs fabriker varje månad.
– 2017 har antalet besökare ökat med 35 procent jämfört med förra året, om vi jämför perioden mellan januari till september, säger Jessica Bengtsson.

Hemliga siffror
Hur stora investeringarna för projekten är vill företaget inte avslöja, men Linda Pettersson säger att det handlar om mycket pengar som självklart medför avkastningskrav. I arbetet som återstår handlar det bland annat om att utöka antalet butiker, få in fler hyresgäster till coworkingdelen och att ha en fortsatt bra snurr på hotellet. Där har man gjort nya satsningar för att locka privatkunder och procentuellt sett tangeras förra årets beläggningssiffror, trots en stor kapacitetsökning med 24 nya rum.
– Enligt alla analyser borde det ha tagit två år för oss att komma upp på den här nivån och jag är nästan lite chockad över gensvaret. Men vi har haft lite tur också och jag är ödmjuk, för man ska vara medveten om att vi befinner oss i jordens högkonjunktur och lyckas man inte driva hotell nu så ska man nog ta sig en funderare, säger hon.

Strax efter att Linda Pettersson tillträdde som vd för fem år sedan berättade hon i en intervju i LT att det första besöket på Nääs Fabriker inte resulterade i någon blixtförälskelse, men att hon såg områdets potential.

Hur nära är Nääs fabriker sin fulla potential idag?
– I normala fall brukar jag ha en ödmjuk framtoning, men jag tycker att vi har kommit väldigt långt och jag är överraskad över tempot. Det handlar inte bara om byggnader utan vi har också byggt upp en profil och ett varumärke och lagt grunden för en kultur. Men vi måste fortsätta arbetet för att bli ett populärt besöksmål. Det är fortfarande många som inte vet vad Nääs fabriker är.

Storslagen vision
Således finns mycket kvar att göra i marknadsföreningen, men duon tycker att företaget sitter med goda kort på hand.
– Det finns inte så många motsvarande platser, vi tycker att vi är unika. Dels med bruksorten Tollered med den gamla fabriken och områdets historia, dels med hotell, kontor, butiker och kafé som samverkar på en ganska liten plats, säger Jessica Bengtsson.

Byggmässigt är det inte mycket som återstår och nu går arbetet in i en ny fas. I en helt färsk vision spänner man bågen rejält.
– 2020 ska vi vara ett av Sveriges mest attraktiva utflyktsmål. Nääs fabriker ska bli omtalat och vi vill få hit fler spännande aktörer, säger Linda Pettersson.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

veckansluncher