• Sabine Logenius och Natalie Rosell tillsammans med sina bebisar, Justin och Liora. Foto: Daniel Elfvelin
  • Sabine Logenius. Foto: Daniel Elfvelin
  • Natalie Rosell. Foto: Daniel Elfvelin
  • Sabine Logenius. Foto: Daniel Elfvelin
  • Sabine Logenius. Foto: Daniel Elfvelin
  • Sabine Logenius Natlie Rosell. Foto: Daniel Elfvelin
  • Natalie Rosell. Foto: Daniel Elfvelin

Mammorna hämtar kraft på gymmet

Reportage

Sabine Logenius hade knappt tränat i hela sitt liv när hon födde sitt första barn, medan den nyblivna mamman Natalie Rosell drillat sig själv hårt i många år. Idag är båda flitiga gymbesökare tillsammans med sina bebisar.

Treårige Nathan bygger en tågbana och Justin, sex månader, ligger med trötta, glansiga ögon och jollrar lite i sin vagn.

– Han brukar somna så fort han kommer till gymmet, berättar mamma Sabine, som själv slagit sig ner på en låg pall inne i lekrummet på Nordic Wellness i Lerum.

Ett hektiskt familjeliv med små barn innebär ofta att träningen prioriteras bort. Men i Sabines fall är situationen den rakt motsatta. Innan hon födde sin första son tränade hon i princip aldrig, nu går hon till gymmet flera dagar i veckan.

– När jag var gravid med Nathan gick jag upp 20 kilo och efter förlossningen tänkte jag att jag var tvungen att göra någonting.

Hon såg en annons och anmälde sig till gruppträningspass i Slottsskogen.

– Vi använde kroppen som redskap och tränade i regn och snö och alla möjliga sorters väder, men det var jätteroligt varje gång. Och vi körde alltid i par, vilket var bra. Då fick man dåligt samvete om man inte dök upp.

Snart motiverades Sabine av något annat än viktnedgång.

– Jag krockade för nio år sedan och haft mycket problem med ryggen efter det, och ju mer jag tränar desto mindre ont får jag när jag bär. Det är en härlig känsla, hela kroppen känns starkare.

Efter ett par månader fick hon också kvitto på att fysiken förbättrats avsevärt.

– Första gången gjorde vi ett test, bland annat hur många squats och situps vi klarade på en minut. Efter åtta veckor hade jag fördubblat mina resultat.

Vid båda graviditeterna har Sabine haft stora problem med foglossningar, men efter den andra har hon återhämtat sig snabbare.

– Jag försökte hålla igång träningen så gott det gick och nu är det som att kroppen hjälper till lite bättre själv. Förra gången kändes kroppen mer trasig, nu känns allt lättare, jag sover bättre och är piggare.

Sabine har sedan länge bytt gruppträning i Slottsskogen mot egna pass på gymmet som är lättare att planera in i vardagen. Dessutom upplever hon att resultaten kommer lite snabbare när hon tränar med vikter. Hon försöker få till fyra pass i veckan och har en rutin där hon stiger upp, äter frukost och går till gymmet.

– Jag märker en skillnad beroende på om jag ätit ordentligt innan. Jag tror att det är många nyblivna mammor som äter för lite för att de vill gå ner i vikt, men då blir man bara trött. Äter jag bra och mycket mat så får jag energi och det blir ett helt annat pass. Det är jätteviktigt.

En annan nybliven mamma som är noggrann med träningen är Natalie Rosell. Men till skillnad från Sabine, vars första graviditet fungerade som en spark i baken, har Natalie en lång träningsbakgrund och har bland annat tävlat i fitness. Något uppehåll värt namnet har hon inte heller haft.

– Jag körde ett ryggpass dagen innan jag födde. Det kändes som vanligt även om kroppen var lite segare, minns hon.

Två veckor efter att Liora föddes var hon tillbaka på gymmet. Natalie kände en viss oro för hur graviditeten skulle påverka henne och är glad både över att kroppen kändes okej ända fram till förlossningen och att hon slapp komplikationer efteråt.

– För mig är träningen väldigt viktig för att jag ska må bra. Träningen blir som en kick som gör att jag hanterar vardagen väldigt mycket bättre. Jag blir en lugnare och stabilare människa, en bättre person och bättre mamma.

Nu försöker hon få till någon form av fysisk aktivitet varje dag. Hon promenerar, cyklar och uppfyller ofta målet med fyra gympass i veckan. Den stora skillnaden från tidigare är att den målmedvetna Natalie inte kan stänga ute omgivningen och gå in i sin egen bubbla. Oftast har hon nämligen med sig Liora i en babysitter. Ibland kräver hon mammas uppmärksamhet och alla träningspass går inte som planerat, men oftast sitter hon lugnt och stilla, tittar sig omkring och tar en och annan tupplur.

– Det kan ju vara en slump, men jag tänker att det kan bero på att hon är van vid miljön. Bebisar hör ju även när de ligger i mammas mage och Liora har lyssnat på vikter som slår, musiken och sorlet på gymmet i nio månader.

En annan skillnad i träningen är att Natalie ännu inte pressar sig på samma sätt som tidigare, utan anpassar övningar och vikter efter kroppens förutsättningar. Under graviditeten fick hon goda tips av en personlig tränare som bland annat visade henne knipövningar. Hon har också pluggat på mycket själv, men bland djungeln av information finns motstridig fakta. Framför allt magträningen är en vattendelare.

– En del säger att man inte ska träna magen alls innan och precis efter förlossningen innan musklerna hinner gå ihop, medan andra säger att man kan träna de raka magmusklerna men inte de sneda. Så jag var väldigt försiktig.

Fem månader efter att Liora föddes tycker Natalie ändå att formen är god.

– Jag tycker att jag är hyfsat tillbaka som vanligt, men kan sakna en spänst i kroppen, säger hon.

Även Sabine har sökt efter information och valde att följa instruktionerna från Olga Rönnberg, guru i ämnet som guidar nyblivna mammor steg för steg. Sabine började omgående med andningsövningar och gick över till bäckenbottenträning innan hon fortsatte till tuffare styrketräning cirka två månader efter förlossningen.

– Jag hade nog börjat tidigare om det inte varit sommarsemester, men det är ändå bra att vänta på efterkontrollen så man vet att allt ser okej ut.

veckansluncher