Besvikelse över banverkets ointresse

Nyheter

Nonchalans och ointresse.
Så beskrivs Banverkets inställning till Föreningen för en alternativ järnvägssträcknings arbete.

– Jag kan inte förstå varför de inte tar till sig våra argument, säger Wolfgang Tistrand.
– Vi har på punkt efter punkt visat vilken samhällsnytta en sträckning norr om Aspen och Partille innebär, fortsätter han, som är ordförande i föreningen.

Tistrand och Peter Lansenfelt visar på en karta hur den 24 kilometer långa, alternativa sträckningen ser ut, från Fjällbo till Håvared.
– Den ska till 70 procent gå i tunnel och där den går i dagen går den inte genom bebodda områden, framhåller Wolfgang Tistrand.
– Och det finns flexibilitet i förslaget. Inget är givet, tillägger Peter Lansenfelt.

Enligt förslaget skulle järnvägen dels synas en kort sträcka ungefär mitt emellan Sävidsbo och Kålkulla, dels en längre sträcka söder om Olstorp Mellangården, mot Trulsedamm.
– Den går inte alls i närheten av Kullgården, vilket Banverket sagt till de boende där, påpekar Tistrand.

Tistrand och Lansenfelt svarar också på de uttalanden som Banverkets Birgitta Hellgren gjorde i LT för två veckor sedan. Hon, som chef för strategisk planering, sa då bland annat att
Banverket inte samhällsekonomiskt kan motivera att jobba vidare med det alternativ som Lerumsföreningen kämpar för.

Hon bekräftade också att det är ett alternativ att köra över Lerums kommun och den starka opinion som finns här, eftersom järnvägen inte enbart är en Lerumsfråga.
– De måste ju inse att sträckningen norr om Aspen både blir billigare, mer samhällsnyttig och långsiktigt hållbar, utbrister Wolfgang Tistrand.

De aktiva i Föreningen för en alternativ järnvägssträckning är klart frustrerade över att Banverket bara bryr sig om det man har fått pengar till och inte vill se frågorna i ett större sammanhang.

De hävdar bestämt att Banverket kommer att fortsätta utbyggnaden från Aspen till Partille. Jämfört med kostnaden för att bygga fyrspår hela vägen från Partille till Floda blir det, enligt föreningen, billigare att bygga de två nya spår de föreslår.

De tycker att Västra banregionens chef Lotta Brändström själv i uttalanden medgett att den föreslagna utbyggnaden mellan Floda och Aspen är en kortsiktig lösning.
– Och vi upplever att järnvägsutredningen Floda-Aspen inte bara är bristfällig utan rent felaktig. Till exempel bortser man från behovet av mer pålning och kostnaderna för det, säger Peter Lansenfelt.

– De har inte heller kalkylerat med att folk bara kan arbeta på nätterna med utbyggnaden, eftersom trafiken ska pågå samtidigt, fortsätter han.

Lansenfelt framhåller att föreningen har tagit hjälp flera experter på området, inte bara trafikingenjören Johnny Meijer, som medverkade vid föreningens seminarium i februari.
– Vi har Lennart Apelberger på Luleå tekniska högskola, NCC:s Folke Simrén och inte minst vår egen Odd Östlund, säger han.

Men den kontakt som Banverket lovade ha med Föreningen för en alternativ sträckning under våren har inte blivit av, också det en besvikelse för de engagerade Lerumsborna.

En kommentar
Dela innehållet

Skriv en kommentar

  1. Banverkets inställning är hänsynslös. De kommer att tvingas bygga ut ännu mer för att det skall bli någon verksam effekt. Och de gå fyra spår rakt genom Lerums kyrkogård och förbi en kyrka från 1681. Båda nya och gamla gravar måste grävas upp och flyttas. Vem vill vara med om det? Och vem vill ha klortransporter och annat farligt gods rakt igenom tätorterna? Den alternativa sträckningen är längre och avsevärt mindre riskabel!

Kommentering är stängd.

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det