Håkan Rydbo har fått alla att enas i järnvägsfrågan. Foto: Christina Lundin

Har fått alla att enas i järnvägsfrågan

Nyheter

Ta ett helhetsgrepp på järnvägsfrågan.
Den uppmaningen kommer nu från samtliga partier tillsammans med Järnvägsföreningen och Naturskyddsföreningen.
Lerumsbon Håkan Rydbo fick dem att skriva ett gemensamt brev till Banverket.

– Det gick lättare än jag trott, säger Håkan Rydbo, som har mångårig erfarenhet från samhällsutvecklingsfrågor.

Han har själv ringt runt till alla parter och undrat om de var villiga att skriva under brevet, som han även formulerat. Och alla sa ja.

– För vår del var det inte särskilt svårt. Vi har ju tidigare skrivit ett liknande brev till infrastrukturministern, säger kommunstyrelsens ordförande Henrik Ripa.

Även socialdemokraternas ordförande Renée Jeryd stod nyligen bakom en liknande begäran, tillsammans med sina partikamrater i riksdagen.

– Något måste hända. Järnvägen måste byggas ut för att klara den ökade trafiken som är viktig både för miljön, företagen och industrin i hela Västra Götaland och Sverige, konstaterade hon

Håkan Rydbo, som tidigare jobbade som förbundsdirektör i Kommunförbundet, är nu som pensionär vice ordförande i lobbybolaget Europakorridoren, som kämpar för höghastighets­tåg, dock inte på Västra stambanan.

– Här agerar jag enbart som privatperson. Något måste hända. Själv har jag inte tagit ställning till var de nya spåren ska byggas. Först måste man göra en ordentlig utredning av hela sträckan, säger han.

Han tycker det är underligt att Banverket valt att bara utreda en lösning på den korta sträckan Lerum och Floda.

– Frågan måste belysas i ett helhetsperspektiv. Det går inte bara att hitta en lösning för en liten del, säger han.

Han påpekar att järnvägsfrågan blivit allt mer akut det senaste året.

– Det är mer regel än undantag att lokaltågen är försenade. Själv har jag fått närmare 1400 kronor i ersättning på grund av tågförseningar det senaste året.

I brevet till Banverket påpekar han att ett ökat tryck på tågtransporter, bland annat på grund av klimatsituationen, gör att det krävs allt större järnvägskapacitet.

”Inom överskådlig tid kommer med stor sannlikhet Västra stambanan att behöva byggas ut med ytterligare spår på hela sträckan mellan Alingsås och Göteborg. Det skulle vara oansvarigt att inte nu förbereda för och börja genomföra en sådan utbyggnad” står det i brevet till Banverket. Det avslutas med kravet ”att Banverket snarast påbörjar en förutsättningslös utredning.  

Brevet skrevs under av representanter för alla nio parter i slutet av förra veckan.

Håkan Rydbo har dock ännu ingen plan för hur frågan ska drivas vidare.

– Det man dock kan hoppas på är att få med sig både Alingsås och Partille i kravet till Banverket, säger han.