Mikael Selin, 25 år, har tagit dubbla guld i tävlingen Svenska Designpriset.
Mikael Selin, 25 år, har tagit dubbla guld i tävlingen Svenska Designpriset.

Prisad för sitt mjölkpaket

Reportage

FLODA: Som färsk student blev han rekryterad av ett designbolag i Los Angeles och nu har han nyligen tagit dubbla guld i tävlingen Svenska Designpriset.

25-årige Mikael Selins kometkarriär som designer inkluderar Arlas svarta mjölkpaket som placerat honom på frukostbordet i miljontals svenska hem.
– Det var speciellt att ändra på en riktig folkhemsklassiker, men reaktionerna blev väldigt positiva, säger han.

De svarta mjölkpaketet fick många reaktioner när de dök upp i kyldiskarna.
Idén var att uppmärksamma den världsomspännande miljöaktionen Earth Hour där man släcker sina lampor i en timma.

– Vi kom på att vi kunde släcka ner mjölkförpackningen, vi ritade till och med in en ljusknapp på paketet. När paketen kom ut i butiker uppmärksammades det av tusentals bloggare, berättar Mikael som är uppvuxen i Uddared i Floda.

Han arbetar på reklambyrån Milk i Göteborg och nyligen förärade tävlingen Svenska Designpriset honom och kollegan Andreas Bergendahl med en guldmedalj för designen i kategorin bästa förpackning.

Inte nog med det så tog även Mikaels stilrena affischer till Match Cup-seglingarna i Marstrand hem ett guld i tävlingen.
Prisutdelningen var på Moderna Museet i Stockholm.

– Det var jätteroligt att vi vann för det var första gången vi ställde upp. Jag skulle hålla tacktal men det hade jag inte förberett, berättar Mikael.

Hans karriär som designer har gått fort.
Efter gymnasietiden sökte han till utbildningen Hyper Island i Karlskrona där han läste design för nya medier.

Efter ett år på utbildningen blev han och en klasskompis rekryterade som praktikanter av ett designbolag i Los Angeles.
– Vi åkte över och fick arbeta med dataanimationer för TV. Vi jobbade till exempel med NFL (amerikansk fotboll) och Pepsi.
Det var ett väldigt stort steg för oss, och vi var där i åtta månader.

Efter praktiken fick Mikael erbjudande om att arbeta kvar men valde att återvända till Sverige på grund av de krångliga reglerna med visum.

Nu har han istället arbetat i fyra år på Milk och trivs bra där eftersom jobbet är utvecklande.
– I början ville jag göra ”fina saker” men nu har jag blivit mer eftertänksam. Mina styrkor som designer är inom illustration, formgivning och strategi.

Att göra en pocketbok är ett av Mikaels framtida mål. Han vill också försöka vinna det prestigefyllda reklampriset guldägget.
– När man tävlar lär man sig alltid något nytt om sitt projekt. Det blir en chans att se tillbaka och konstatera att man faktiskt gjort någonting bra.

veckansluncher