Banverkets senaste planer finns uppsatt på medborgarkontoret Kom in denna vecka och nästa. Foto: Christina Lundin

Två sidospår är nya budet

Stenkullen

Två 800 meter långa sidospår vid Lerums station och i Stenkullen.
Det är Barnverkets senaste bud för att öka kapaciteten på Västra stambanan.
Men än vet man inte om man får pengar till åtgärderna.

Nu har Lerumsborna chans att tycka till om Banverkets senaste planer. Förslaget finns uppsatt på medborgarkontoret Kom in denna vecka och nästa.

– Det handlar om totalt tio åtgärder på sträckan Göteborg-Skövde, förklarar Per Rosquist, som är projektledare.

I måndags kväll fanns han på plats i Lerum två timmar för att svara på frågor tillsammans med kollegan Hanna Hall.

Där finns de också på torsdag lunch, samt nästa måndag kväll och torsdag lunch.

Frågorna de fick handlade mycket om ifall det ska bli två spår och hur spårdragningen kommer att påverka natur och bebyggelse.

Det kunde de inte svara på.

– Det vi har gjort nu är en förstudie. Det är först i nästa steg vi ser på konsekvenserna, säger Per Rosquist.

Han påpekar dock att med två förbigångsspår, enligt förslaget, så skulle man vid behov kunna öka tågtrafiken med 15 procent.

I Floda planeras ett vändspår för lokaltågen och en förstudie på detta hoppas Per Rosquist kunna presentera redan i vår.

I paketet ligger också bulleråtgärder där man bygger om, samt förlängning av perrongerna på samtliga stationer för att kunna köra med betydligt längre lokaltåg.

Än finns dock inga pengar avsatta till någon av åtgärderna i förslaget.

Det blir klart först när Trafikverken presenterar sin nya transportplan för 2010-2020 nu i vår.

Banverkets nya förstudie är ett resultat av att man lagt ner sina tidigare planer på att bygga fyrspår genom större delen av Lerums kommun. Detta efter ett hårt motstånd från den borgerliga kommunledningen.

Först på plats innan utställningen knappt hade öppnat var representanter för Järnvägsgruppen i Lerum.

De underkänner förslaget som de menar kostar för mycket och inte löser några problem. En ny järnvägsdragning genom tunnlar norr om Aspen är den enda rätta lösningen menar de.  

Banverket har dock gjort en egen studie av detta alternativ, och avfärdat det med motiveringen att kostnaderna skulle bli alldeles för höga.

Åtgärderna i det nya förslaget kostar mindre och är snabbare att genomföra.

Förstudien, som nu är ute på samråd, är det första steget i processen.

Samrådet pågår fram till den 17 januari. Därefter fattar Banverket beslut om man ska gå vidare med förslaget och då göra en järnvägsplan. Det är i detta skede man gör en miljökonsekvensbeskrivning, som ska godkännas av länsstyrelsen, och väger olika intressen mot varandra.
Så långt kom aldrig det tidigare förslaget om fyrspår.
Banverkets ambition är att de nya spåren i Lerum och Stenkullen ska vara på plats 2012.

En kommentar
Dela innehållet

Skriv en kommentar

  1. FYRA SPÅR PÅ HELA STRÄCXKAN – NU!

    Tramsigt att hålla på att förhala och kompromissa med halvmessyrer som korta järnvägsstumpar. Det enda vettiga är självklart att snarast bygga fyra spår på hela sträckan!

Kommentering är stängd.

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det