Ska vi kliva på tåget?

Debatt

Järnvägslogik – vad har utbyggnaden, Göteborg – Alingsås, och Götalandsbanan gemensamt?
Transporter på tåg, både person och gods, är i kraftig tillväxt. Vi ser detta i Europa, Sverige men också i Göteborgsregionen. Förklaringen är enkel.

Järnvägstransporter är snabba, säkra och miljövänliga. Samtidigt leder detta till att nya spår måste byggas.

Ett viktigt beslut, som jag utgår från att riksdagen kommer att fatta (under våren), handlar om Götalandsbanan och Europabanan. Det vill säga om Sverige skall ”kliva på tåget” och bygga så kallade höghastighetsbanor. Enligt min mening är frågan tillräckligt utredd, varför det är hög tid att gå till beslut.

Götalandsbanan, vars ändpunkter är Göteborg och Stockholm, lokaliseras däremellan i en ny sträckning/korridor enligt följande; Göteborg – Landvetter flygplats – Borås – Jönköping – Linköping – Norrköping – Nyköping – Södertälje – Stockholm.

På detta sätt länkas stora befolkningscentra samman, vilket ger goda effekter och starka mervärden som resultat; arbetsmarknadsregionerna vidgas, de hållbara transporterna blir fler och regionförstoringen ger nya möjligheter att välja bostadsort.

Samtidigt är det viktigt att slå fast att höghastighetsjärnväg på intet sätt ersätter behov av satsningar i det befintliga järnvägsnätet, till exempel två nya spår Göteborg – Floda.

Finns då paralleller och kan utbyggnadsplanerna för Västra Stambanan lära av Götalandsbanans framväxt? Ja, absolut (!) och låt oss börja med att besvara följande frågor;

l Hur kan hastighet (och tillförlitlighet) på tågtransporterna ökas?
l Finns möjlighet att utveckla nya trafikeringskoncept för resenärer och gods?
l Var bör två nya spår lokaliseras?

Högre hastighet, vilket kortar restider och krymper avstånd, är särskilt intressant. Detta kan ge en vinn/vinn-situation, där Alingsås,Vårgårda och Herrljunga kan erbjudas snabba närregiontåg samtidigt som Lerumsborna kan få en tätare och mer tillförlitlig pendeltrafik.

Vill vi vara med och utveckla trafiken på Västra Stambanan (Göteborg – Alingsås) måste vi hoppa på tåget nu. Det är bråttom!

Banverket har lagt ner det så kallade 4-spårs alternativet och samtidigt lanserat en kortsiktig lösning (provisorisk) med två sidospår/uppställningsspår. Då dessa inte kan genomföras förrän 2016-2017 borde man i stället kraftsamla för att åstadkomma en modern, permanent och långsiktigt riktig lösning redan nu.

Men då måste politikerna ägna dessa frågor betydligt mera tid. Den borgerliga kommunledningen i Lerum måste vara mera aktiv och varför vill (S) och (V) överhuvudtaget inte diskutera frågan?

Lösningen är ju lika enkel som genial;
l Reservera den befintliga banan (Göteborg – Floda) för en kraftigt utökad pendeltrafik.
l Lokalisera fjärr-, gods- och regiontrafiken, som inte har målpunkter i Lerum och Partille, i en tunnel norr om Aspen som ansluter på stambanan i Fjällbo (Sävenäs) och Floda (Nääs).

Detta upplägg ger stora tidsvinster för resenärerna. X2000-resenären vinner minst åtta minuter och resenärer på regionaltåget drygt 30 minuter per dag.


Lennart Wassenius (C)

4 kommentarer
Dela innehållet

Skriv en kommentar

  1. Svara?

    Kan Wassenius om möjligt behaga svara sina kritiker? Eller kanske ett stjärnskott från järnvägsföreningen som kan svara på uppgifter som lämnats i insändarna här?

  2. Wassenius bör kliva av tåget och knacka dörr.

    Jag skulle önska att Wassenius och järnvägsföreningen i Lerum hälsade på hos de boende i Mellby/Fjällbo som tvingas flytta från sina hem för att göra plats för guldkalven…förlåt jag menar tågtunneln.
    Att flytta problemen från sin egen gård är inte att lösa dem.

  3. Svar: En järnväg – inte två 2010-02-11 Kl: 14:17

    Bra!
    Realism är något det finns alldeles för få som använder i järnvägsfrågan.
    Vem ska finansiera den fullkomligt banalt dyra tågtunneln i en skog?
    Varför ska man överhuvudtaget förstöra ett skogsområde med järnväg?!
    Och på tal om realism, tror folk verkligen, och den där ”järnvägsgruppen”, att staten kommer att bygga nån idiotiskt omväg förbi Lerum, enbart för att några klagar på att bullret kommer öka? Ska Sverige betala miljarder för att en liten prick på kartan (Lerum), vill hejda den industriella utvecklingen? Fjantigt är vad det är. I det närmaste patetiskt. Det kan säkert överklagas av Lerum i några år, men till slut kommer man till punkten där det inte finns några alternativ, och då kommer Lerum att bli överkörda att övre makter i Sverige. Realism kallas det. Alternativet är ju att flytta långt ifrån storstaden om man vill ha det knäpptyst om husknuten. Men det förstod man väl som realist att det inte går när man bor i Lerum?

  4. Lite realism skulle inte skada

    Bra Wassenius. Men varför saboterar du dina egna idéer med orealistiska fantasier om svindyra tunnlar ute i skogarna?
    Självklart måste utbyggnad och upprustning av den järnväg som berör Lerum byggas på redan befintlig stambana.
    Annars blir det en fortsatt halvmesyr och Wassenius och Centern i Lerum motarbetar både tågtransport och miljö.

Kommentering är stängd.

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det