Partiernas inställning i järnvägsfrågan

Debatt

Vid den hearing som Järnvägsföreningen nyligen anordnade fick man besked om hur de politiska partierna ser på järnvägsfrågan. Det framgick klart att alla partier anser att järnvägens kapacitet måste förbättras avsevärt för att klara framtida trafikökningar och att ytterligare två spår behövs utöver den gamla banans dubbelspår.
När det gäller frågan om var de två nya spåren skall byggas går meningarna isär. Allianspartierna samt Sverigedemokraterna anser alla att en placering i tunnel norr om sjön Aspen är den bästa lösningen. Vänsterpartiet vill ha kvar den gamla fyrspårslösningen som Trafikverket numera förkastat. Miljöpartiet har ingen åsikt utan vill avvakta förslag från Trafikverket. Socialdemokraterna är emot tunnelförslaget av olika och delvis oklara skäl.
De rödgrönas passiva och negativa hållning förvånar. En av de viktigaste uppgifterna för ett politiskt parti är att se framåt och försöka finna den bästa lösningen på ett samhällsproblem och arbeta för detta. Sedan är det väljarna som i val avgör vilken färdriktning man vill att samhället skall följa.
I järnvägsfrågan finns, sedan Trafikverket lagt ner fyrspårsplanerna, bara ett förslag: tunneln. Om de rödgröna inte anser detta är bra bör de presentera ett annat och bättre förslag. Man har svårt att frigöra sig från den hemska misstanken att de rödgröna i själva verket gillar tunnellösningen men att man inte anser sig kunna stödja samma förslag som alliansen. Det kan väl ändå inte vara så illa att partipolitik och prestige får styra beslut som påverkar levnadsförhållandena för kommunens invånare i all överskådlig framtid?
Alla partier i Lerum bör aktivt driva på Trafikverket och andra myndigheter att omedelbart arbeta fram realistiska och varaktiga lösningar på Västra Stambanans akuta problem. Trafik-verket har sedan man 2009 lade ner fyrspårsutredningen inte upprättat några som helst planer för att långsiktigt lösa kapacitetsfrågan.

Bengt Bohlin
Järnvägsföreningen


.

4 kommentarer
Dela innehållet

Skriv en kommentar

  1. Svar: Rick-rock 2010-09-17 Kl: 22:11

    Du har så rätt så rätt!
    Tyvärr är det inte bara en så kallad ”järnvägsförening” som egoistiskt försökte höja/behålla marknadsvärden på de fastigheter de alldeles frivilligt köpt nära en drygt 150 år gammal järnväg.
    Det finns (fanns) även ett naivt kommunalråd som gått på tunnelbluffen och envist förhalade en lösning av bullerproblemet utefter den självklart snart utbyggda stambanan.
    Men valet ändrar förhoppningsvis detta, för Lerum skamliga sabotage, mot järnväg, pendlare och miljö.

  2. Skrattretande

    Jag som pendlare blir så trött på den fåniga ”järnvägsföreningen”. Dessa människor i föreningen, som alla bor i direkt anslutning till spåret förstör mina möjligheter att på ett effektivt sätt ta mig till Göteborg.
    Inse att ni misslyckats. Trafikverket har redan avfärdat tunnelalternativet, och således återstår endast utbyggnad av de befintliga spåren.

    Jag tror inte att Lerums invånare vill bli förknippade med en liten skara människor som anser att dess egna taxeringsvärden är viktigare än järnvägen som knyter samman landets två största städer.

  3. (V) Positiva till en realistisk lösning

    De rödrgönas inställning är allt annat än passiv och negativ.

    Vi är positiva till en fungerande lösning på lång sikt – Som är REALISTISK. Vi vill ha minst kvartstrafik på pendeltågen, regiontågsstopp i kommunen, färre lastbilar på E20. Färre bilar på E20. Vi är positiva och aktiva till att Lerum ska dra nytta av att ha stambanan genom kommunen.

    Eftersom alternativet med en bana norr om Aspen är avskriven sedan 2005, återstår en utbyggnad i nuvarande korridor. Detta arbete kan inledas med att korta förbigångsspår byggs samt att planer för t.ex. resecentrum anpassas för den kommande utbyggda stambanan.

    Alternativet som är konsekvensen är mer biltrafik på E20.

  4. Kom ut i verkligheten!

    Självklart vore det bra om alla störande järnvägar, motorvägar, flygfält etc. låg under jord – liksom att alla människor var friska, rika och lyckliga.
    Kul med vackra sagor och orealistiska fantasier men det blir bara dumt när de används för att förhindra och förhala lösningar på verkliga problem.
    Den så kallade ”järnvägsföreningen” och något förvirrat kommunalråd har i åratal förhindrat utbyggnad och bullerbegränsning av stambanan genom Lerum genom att frenetiskt upprepa sagan om tunnelbluffen. Varje gång ni störs av tåg i Lerum eller får vänta på ett försenat pendeltåg GLÖM ALDRIG VILKA SOM FÖRSENAT EN LÖSNING AV PROBLEMEN.
    Vad hände med ”järnvägsföreningens språkrör” som äntligen skriftligen tillkännagivit att han är orolig för ljud från framtida godståg på stambanan och därmed deklarerat att han inte längre tror på ”tunnelbluffen”.
    Får han inte längre representera ”föreningen”?

Kommentering är stängd.

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det