Vad händer på järnvägsfronten?

Debatt

På Elmias järnvägsmässa den 5 oktober presenterades delar av Vecturas utredning för Västra Götalandsregionen angående kapacitetshöjande åtgärder på sträckan Göteborg – Alingsås.

Tillsammans med vad bland andra Aros Rail Consulting tidigare kommit fram till, kan resultaten sammanfattas:
• Partiellt fyrspår måste byggas ut till minst 20 kilometer.Detta kan jämföras med Banverkets ursprungliga sju kilometer.
• Förbigångsspår bör placeras på en höjd för att tiden för inbromsningar och starter skall bli så kort som möjligt.
• Förbigångsspår skall definitivt inte placeras på den mest trafikerade sträckan såsom Göteborg – Floda.
• Ubbared är mittpunkten mellan Sävenäs och Algutsgården för den tunga godstrafiken
• Ubbared erbjuder en kulle för att minimera broms- och accelerationstiderna.
• Ubbared ligger inte på den mest trafikerade delen av sträckan

Placeringen av förbigångsspår i Stenkullen är med ovanstående expertkunskaper direkt felaktig och ger ingen nytta. Bortkastade skattepengar med andra ord
I Ubbared störs ytterst få människor. Området är beläget i en bergsskärning, vilket innebär att det inte krävs några större bullerskydd vid platsen för förbigångsspåret.

En långsiktig plan för utbyggnaden av järnvägen Göteborg – Alingsås måste slutligen utarbetas för Sveriges mest belastade järnväg – Västra Stambanan.


Birgitta Waldenborg

5 kommentarer
Dela innehållet

Skriv en kommentar

  1. Svar: observer 2011-10-28 Kl: 13:13

    En ny sträckning byggs via Landvetter och berör inte Lerum som genom sitt bakåtsträvande gnäll och gny hamnar ännu mer i skymundan. Men för pendel- och godstågen behövs fyra spår på banvallen genom Lerum.

  2. Svar: observer 2011-10-28 Kl: 13:13

    Precis.
    Problemen med alla förseningr, frusna växlar, inställda tåg, trasiga ställverk, osv, osv – Har inget att göra med tågen.
    Man kan klaga ihjäl sig på SJ och Västtrafik.

    Påtala hur värdelösa det är, men det gör föga. Västtrafik kan köpa in en helt ny tågpark, likaså SJ. Men det spelar ingen roll när infrastrukturen de ska köra på är under all kritik.

    Det är infrastrukturen som är grundproblemet i all tågproblematik.
    På stambanan löses den naturligtvis med att bygga fyrspår på den befintliga sträckan. Något annat är uteslutet, och det kommer så att förbli.

    Det dröjer inte jättemånga år innan det blir fyrspår. Sälj era hus Lerumsbor.

  3. Bygg om Bygg rätt

    SJ satsar sora pengar på att köpa tåg som kan gå snabbt (nu senast SJ3000). Det är bra. För varje minut som åktiden GBG-STHLM kortas lockas alltfler resenärer från flyget till tåget. Men, det räcker tyvärr inte med snabba tåg. Det krävs även en bana som är planerad för höga hastigheter. Den 150 år gamla sträckningen uppfyller näppeligen inte dessa krav.

  4. Men snälla nån

    Den långsiktiga planen är självklart fyra spår längs befintlig, breddad banvall hela sträckan mellan Göteborg och Alingsås. Allt annat är orealistiskt svammel, fantasier och drömmar.

Kommentering är stängd.

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det