Björn Stahre, ordförande i Järnvägsföreningen i Lerum,   hoppas på en utbyggnad av Västra stambanan. Foto: Stefan Samuelsson

Ett slag för stambanan

Nyheter

Glöm inte bort Västra stambanan!
Det är budskapet i en ny folder som Järnvägsföreningen i Lerum nu skickar ut till riksdagsledamöter och andra beslutsfattare.

I dag, torsdag, väntas riksdagen besluta om pengar till de kommande årens satsningar på landets transportsystem. Därefter ska pengarna fördelas på olika projekt.

När den så kallade åtgärdsplaneringen är klar ska det finnas en nationell plan för Sveriges transportsystem 2014-2025.
– Nu sjunger alla Götalandsbanans lov och det är en riktig, långsiktig satsning men den är inte i drift förrän om 30-40 år och löser inte dagens problem, säger järnvägsföreningens ordförande Björn Stahre och fortsätter:

– Västra stambanan har hamnat i bakvattnet. Den kan med relativt begränsade medel rustas upp till en snabb förbindelse mellan Göteborg och Stockholm.

Föreningen passar nu på att påverka riksdagsledamöter, partier, departement, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, kommunerna utmed stambanan och en rad organisationer inför nästa års fördelning av transportpengarna.

Föga överraskande finns föreningens ”hjärtebarn” med i foldern, alltså förslaget om en bergtunnel norr om Aspen. Föreningen konstaterar att sträckan Göteborg-Alingsås är landets mest belastade järnväg och Göteborg-Floda den största flaskhalsen på Västra stambanan.

Björn Stahre och de övriga i järnvägsföreningen argumenterar för den nästan två mil långa tunneln från Fjällbo till Håvared och hävdar att den kan byggas på fem år, för cirka fem miljarder kronor. Fjärrtåg, godståg och regiontåg skulle kunna gå där och ge plats för fler pendeltåg på nuvarande järnväg.

”Ytterligare två spår mellan Göteborg och Alingsås är nödvändigt”, skriver föreningen, vars kritiker menar att den själv bidragit till att utbyggnaden på den här sträckan ännu inte blivit av – genom sitt motstånd mot det gamla förslaget om fyrspår utmed befintlig sträckning från Aspen till Floda.

– Vi ifrågasatte planerna och vi har fått rätt av Trafikverket, de lade ner sina planer till sist. De var så kloka att de insåg att det låg något i det vi sa, säger Björn Stahre och tillägger:
– Men de skulle inte säga det offentligt.

Han hävdar att järnvägsföreningen med tiden har vunnit i respekt och numera har en god dialog med Trafikverket. För några veckor sedan sa också Per Rosquist, långsiktig planerare på Trafikverket, att en tunnel norr om Aspen förmodligen kommer att finnas med i åtgärdsvalsstudien på något sätt.

5 kommentarer
Dela innehållet

Skriv en kommentar

  1. Kan bara hålla med

    Kan bara hålla med. Nu är utredning beställd och byggstart beslutat enl regeringens infrastruktur för Götalandsbanans etappmellan Borås och Göteborg. Ingen tunnel eller utbyggnad kommer behövas för västra stambanan.

  2. Förutsätter att föreningen inte använder namnet ”Lerum”

    Det är en skam för kommunen om en förvirrad, okunnig förening missbrukar kommunnamnet och skämmer ut kommunen. Tunneln under Hallandsåsen är ett av Sveriges största byggfiaskon på grund av otillräckliga geologiska undersökningar. Den så kallade Järnvägsföreningen har kostnadsberäknat en två mil lång tunnel utan minsta geologiska undersökning. Dom vet inte ens var en tunnel kan dras. Hela teaterspelet är sannolikt påhittat för att försena stambanans utbyggnad och man har till och med lyckats lura några lokalpolitiker och även lokalpartier som M har gått på bluffen (se deras hemsida).

  3. För sent !!

    Jag kan bara säga ett stort Grattis till Härryda Kommun som kommer få en mycket fin och attraktiv bit av infrastruktur i o m Götalandsbanan !!
    Framsynt lobbying och insikt om vikten av bra kommunikationer. Järnvägsföreningen har uppnått sitt mål . Inget fyrspår genom kommunen. Drömmen om ”tunnelbana” på flera mil utan stationer har gjort att Trafikverk och de som bestämmer har använt sundt bondförnuft och lägger pengar och tro på en framtid där det finns gensvar !

    Personligen tycker jag att det är naivt av B S och Järnvägsföreningen att skriva att V Stambanan hamnar på efterkälken ! Det är bara att inse det ! Ett faktum som ni har i allra största möjliga mån bidragit till ! Grattis Gjörn ! Grattis Härryda !

  4. Ert ansvar

    Björn Stahre du tycker att Västa stambanan hamnar på efterkälken. Ja varför då, faktiskt för denna idiotiska Järnvägsförening som lyckats att stoppa all utbyggnad av västra stambanan.

Kommentering är stängd.

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det