Rätt och fel 1. Crawl – rotera hela kroppen, vrid inte upp huvudet och veva inte frenetiskt med armarna.

Bli ett med vattnet

Sportreportage

Vatten är ett element som människan egentligen inte är gjord för. Det är därför många spänner sig och får problem med både simteknik och andning.
Men Marika Sagré och Malin Tenggren har tips som kan hjälpa dig att bli smidig i vattnet.

Rätt och fel 2. Crawl – sparka som att du skulle sparka en fotboll. Inte parallella ben.

– Träning för muskler i armar, axlar, rygg, mage och ben. Plus kondition.
Simning kan göra dig genomtränad. Men de flesta hinner inte långt innan de kippar efter andan, eller har så bristfällig teknik att träningen inte blir effektiv.
Som ansvariga för simundervisningen i Vattenpalatset har Marika Sagré och Malin Tenggren gång på gång fått den bild som beskrivs ovan bekräftad. Folk spänner sig, vilket gör simningen okontrollerad, och de får snabbt problem med andningen.
Crawl enklaste simsättet
Framför allt vid crawl, som enligt de båda simtränarna är det enklaste sättet att lära sig, men som vuxna ofta har svårt för eftersom de aldrig fått lära sig som barn. Anledningen är att bröstsim kräver mer koordination.
Mer om det senare, men först några tips för den som vill kunna stila för de övriga badgästerna med crawl. Många vrider för mycket på nacken, vilket gör det svårt att få in luft.
– Flytta inte huvudet utan flytta själva kroppen, säger Malin.
– Egentligen är det inte så svåra grejer, men det krävs träning, träning, träning, säger Marika.
– När vi har våra vuxengrupper märker vi hur det plötsligt bara lossnar.
Ytterligare ett grundläggande fel, som framför allt många killar gör, är att de vevar för snabbt med armarna.
– Då ser man ut som ett kylskåp som slåss mot vattnet, säger Malin.
Armar och ben ska vara avslappnade. De enda kroppsdelarna som ska spännas är bålen och rumpan.
– Det gör att du får balans. Som nybörjare är det vanligt att benen trillar ner mot botten, säger Malin.
Bli bättre bröstsimmare
För den som ändå tycker att crawl känns som överkurs finns det flera saker att tänka på för att bli en bättre bröstsimmare. Den genomsnittliga motionären sveper i en vid och kraftlös cirkel med armarna. Istället ska armbågarna hållas nära vattenytan och underarmarna tryckas ned när du tar ihop simtaget.
Längs med badbryggan i Aspen visar Marika varför bröstsim egentligen är svårare att lära sig. Medan man i crawl använder ben och armar i samma rörelse, är det mer att tänka på vid bröstsim.
– Du börjar med armtagen, när du är färdig med den rörelsen sparkar du bak med benen. Gör du det samtidigt trycker du bak vatten med armarna och fram med benen. Då får du stopp, instruerar hon.
Ett sista tips handlar inte om simteknik, men är ändå det viktigaste rådet – håll koll på var du är. I sjö eller hav är det svårt att orientera sig. Simma två och två, eller längs med stranden, även om det kan vara lockande att ta sig ut på djupare vatten.
– Om det är kallt är det lätt att få kramp och folk har trots allt drunknat. Kramp får du lätt eftersom du sträcker på fötterna när du simmar och har du till exempel sprungit dagen innan är risken större, säger Marika.

Sommarträning del 2 simning

Semester – en paus i vardagen, och för många samtidigt en paus i träningen.
   I en serie artiklar får du tips om hur du behåller formen i sommar och slipper börja om från ruta ett i höst. Tips som gör dig starkare, smidigare och mer uthållig.

Att tänka på

Bröstsim
Simma med hela kroppen, med armar och ben samtidigt
Håll inte nacken stilla utan följ med genom rörelsen. Andas in när du är på väg uppåt, sträck ut och blås ut under vattnet.
Simma med höga armbågar. Det vill säga ha höga armbågar nära vattenytan och tryck med hela underarmarna när du tar ihop simtaget.
Tryck ihop fötterna hela vägen så du får en liten snärt.

Crawl
Andningen är svårast. Hitta en rytm. Om det är två-, tre-, eller fyrtakt spelar ingen roll bara du hittar en rytm.
Simma med hela kroppen. Tänk att du har en pinne genom kroppen och rotera runt den. Rotera med axel och höft sam-tidigt åt vartannat håll.
Öva benspark separat så att du har med den hela tiden när du simmar. Antingen med en flytplatta, eller utan genom att hålla ihop händerna.