Så behåller du formen i sommar

Sportreportage

Spring på alla fyra. Löpträna i vattenbrynet eller hoppa.
När semesterlunken tar vid är det lätt att glömma bort träningen.
Julia Nyberg rekommenderar lekfullheten, gärna tillsammans med barnen.

– Även om många har en stressig vardag är träning något som de planerar in. Men när semestern kommer glömmer de av att träna, eller tycker att man inte behöver göra det, säger Julia Nyberg.
Hon är en personlig tränare från Floda med tre hörnstenar –  balans, styrka och uthållighet.
– Man brukar säga att man ska träna i minst 20 minuter, men då ska det vara hög intensitet där hjärtat får jobba rätt hårt. Kör mellan 20 minuter och en timma, tipsar Julia.
I allmänhet tycker hon att man ska försöka träna allsidigt, och aktivera så många muskler och leder som möjligt. Men uppläggen kan ändå se väldigt olika ut. Från en mängd övningar i samma pass till att trötta ut sig med burpees (se bildserien) i 20 minuter.
–  Jag tycker att man ska kombinera styrka och kondition och jag tycker mycket om funktionell träning. Det är bra att få upp flåset även om du tycker mest om styrketräning, säger Julia.
En övning som uppfyller de kraven är bear crawl (se bild).
– Spring på alla fyra, då tränar du hela kroppen. Det är enkelt att göra och du kan tävla med barnen. Det är bra att få in lekfullheten för alla barnfamiljer, säger hon.
Något annat som barn brukar tycka är roligt är att hoppa, som Julia också rekommenderar vuxna att göra.
– Benskörheten går ner i åldrarna och att hoppa är bra för skelettet. Folk borde hoppa mycket mer, slår hon fast.
För den som vill utmana sig extra tipsar Julia bland annat om armhävningar på en hand, eller med klapp, och knäböj på ett ben.
– Det kräver en otrolig styrka och balans, säger hon.
Framför allt poängterar hon att träningen ska kännas efterlängtad, inte som ett tvång.
– Det ska alltid vara kul. Och tycker du inte att en övning är rolig så välj en annan.

Sommarträning del 1

Semester – en paus i var-     dagen, och för många sam-tidigt en paus i träningen.
   I en serie artiklar får du tips om hur du behåller formen i sommar och slipper börja om från ruta ett i höst. Tips som gör dig starkare, smidigare och mer uthållig.