Klassiska skottkärran är en av flera övningar som den personlige tränaren Björn Bernhardsson och hans flickvän Eleni Tsakiris visar.

Sporra varandra med parträning i sommar

Sportreportage

Motivationen för träning tryter lätt på sommaren. Men med en partner kan man sporra varandra, och det finns många roliga övningar som inte går att göra på egen hand.

Från fullt till glest. Solen och värmen lockar snabbt ut folk från gymmen. Som personlig tränare ser Björn Bernhardsson från Lerum sedan hur kunderna återvänder på hösten. Taggade igen, men irriterade på sig själva och med en onödigt lång uppförsbacke.

Ni har tidigare i den här serien om sommarträning fått tips på övningar man själv kan göra ensam på gräsmattan, eller stranden. Men de som har svårt att sparka upp sig själva från solstolen kanske har lättare att motivera sig tillsammans med en partner.

En halvtimmes träning varannan dag är gott nog, anser Björn, som tipsar om parövningar tillsammans med flickvännen Eleni Tsakiris.

Det första de nämner är dock en rad aktiviteter som de flesta nog inte förknippar med träning, men som ger en bra motion – som att spänna upp ett badmintonnät i trädgården, eller ta med strandtennisracketar till badet.
De som inte är sugna på att pressa semesterslöa kroppar stenhårt kan ändå få välbehövlig motion.

– Ta en joggingtur tillsammans och håll ett tempo där ni kan prata med varandra. Kroppen är gjord för att röra på sig, men det behöver inte alltid handla om prestation, säger Björn.

Han och Eleni rekommenderar dock att även hålla igång med styrketräning.

– Det kan bli väldigt roligt om man gör det tillsammans, säger Eleni.

Själva får de omgående ett gott skratt när Eleni ska försöka pressa ner dubbelt så tunga Björn i den så kallade finnen.
Övningen går ut på att den ene sitter på knä medan den andre sitter bakom och håller i vaderna. Personen på knä lutar sig sedan framåt så långt han eller hon orkar utan att ramla framåt som en fällkniv. Problemet i det här fallet är att Björn tippar över med benen även när Eleni sitter på dem.

– I vissa övningar är det bäst om man är ungefär lika stora, konstaterar Björn.

Men det finns också många övningar där utövarnas vikt inte har betydelse. Till exempel den klassiska skottkärran, som Björn på bilden nere till vänster kombinerar med armhävningar. Här tränas både bål, armar, axlar och bröst.

– Tänk först och främst på att få med hela kroppen. Och ju större rörelse desto bättre förbränning, vilket nog många vill åt, tipsar Björn om hur man bäst lägger upp ett pass.

I alla övningar som paret väljer ut aktiveras bålen. Mage och rygg ska alltid vara spända.

– En stark bål är viktig för en bra hållning, säger Björn.

Fyra övningar
Knäböj: Ställ er mot varandra och ta tag i varandras händer. Sätt er sedan samtidigt bakåt, precis som om ni skulle sätta er på en stol. Försök att komma ner tills baksidans lår är parallella med marken. Ta hjälp av varandras tyngd.

Skottkärran: Den stående personen tar tag i anklarna på partnern som ligger på mage (precis som en skottkärra). Gå därefter armgång framåt. Vill du göra övningen mer krävande så gör armhävningar från positionen.

Finnen: Den ene sitter på knä medan den andre sitter bakom och håller i vaderna. Personen på knä lutar sig sedan framåt så långt han eller hon orkar utan att ramla framåt som en fällkniv.

Benputt: Ligg på rygg och greppa partnerns anklar. Personen som står upp puttar ner benen, framåt eller i sidled. Jobba med magen och undvik att ta hjälp av muskler i ben och höfter så mycket som möjligt. Ta heller inte för mycket hjälp av partnerns ben. Viktigt att inte svanka.