Ser fram mot samarbetet

Debatt

Svar till Anna Lena Holberg
Järnvägsföreningen har alltid framhållit det nödvändiga i att Västra Stambanan byggs ut med ytterligare två spår. Att inte göra det skulle få stora konsekvenser för trafiken och samhällsutvecklingen. Där har järnvägsföreningen samma uppfattning som Anna Lena Holberg.

Trafikverket införde vid årsskiftet ett nytt planeringssystem som inleds med åtgärdsvalsstudier. Syftet är att bland annat att få en helhetssyn , bra och att korta planeringstiderna, bra. Men att korta planeringstiderna sker på bekostnad av möjligheterna att kritiskt granska och påverka planförslagen. Samråd och remisser försvinner.

Mot den bakgrunden är det desto viktigare att planförslagen redan från början hamnar ”rätt”. Och det är här järnvägsföreningen kan tillföra sin kunskap och kompetens.

Anna Lena Holberg redovisade i Lerums tidning för några veckor sedan en uppfattning som kan tolkas som att det närmast är att beklaga att ytterligare två spår inte byggdes rakt igenom Lerums tätorter enligt dåvarande Banverkets förslag. Är det denna uppfattning som Anna-Lena Holberg driver i de interkommunala planeringsgrupperna? Eller har kommunen en annan vision för järnvägen i kommunen? Och vilken är den i så fall?

Det är inte lämpligt för en Lerumspolitiker att sitta i ett interkommunalt samarbete eller i Trafikverkets ledningsgrupp utan att ha en vision om vad som är den bästa järnvägslösningen för Lerum. Det kan inte vara en enskild kommuns uppgift att arbeta för ett nationellt intresse. Kommunens uppgift är i första hand att se till kommuninvånarnas bästa.

Anna Lena Holberg efterlyser samarbete med järnvägsföreningen. I ett möte med Anna Lena Holberg den 13 februari 2012 erbjöd Järnvägsföreningen samarbete men utan att då få gehör. Det är därför glädjande att äntligen få ett svar och vi ser fram mot ett kommande samarbete.


Björn Stahre Järnvägsföreninge

5 kommentarer
Dela innehållet

Skriv en kommentar

  1. Svar: Andreas 2013-10-18 Kl: 15:40

    Det finns väl ändå ingen som följer mängden av insändare. Måste vara ett mycket torftigt liv. Jag kommenterar spontant om jag finner något jag tycker är ovanligt dumt skrivet men letar inte upp alla detaljer i bakgrundshistorien. Ordet ”samarbete” användes hela fyra gånger i den insändare jag kommenterade men den var som vanligt starkt tendensiöst skriven vilket präglar i stort alla texter från ”anti”järnvägsföreningen. Nu är det ganska oväsentligt vem som samarbetar eller samverkar med vem på lokal nivå då utbyggnaden av våra nationella stambanor beslutas av Trafikverket förutsatt att komplettering med fler spår följer en redan etablerad och sedan många, många decennier väl känd sträckning.

  2. Svar: Lokal väljare 2013-10-18 Kl: 13:58

    Bra om du hänger med i insändarflödet innan du kommenterar. Stahres insändare är en replik till Holbergs insändare där Holberg beskriver samverkan, inte samarbete.

    Ber om ursäkt att jag inte var tillräckligt tydlig för dig.

  3. Svar: Andreas 2013-10-18 Kl: 09:18

    Bra om du läste innan du skrev. Jag kommenterade ”Stahres” insändare där det tveklöst står ”samarbete”. Och om någon har så dåligt omdöme att den mot förmodan vill samarbeta eller samverka med udda grupper som lever i en orealistisk fantasivärld är det lika illa.

  4. Svar: Lokal väljare 2013-10-17 Kl: 15:43

    Holberg och de andra skrev inte att de vill samarbeta med Järnvägsföreningen, det är något som Björn Stahre själv hittat på.

    Holberg skrev att de vill samverka med Järnvägsföreningen.

    Slå upp orden så ser du att det är en viss skillnad.

  5. Om kommunalrådet Holberg

    väljer att samarbeta med en liten, liten särintressegrupp som lever i en fantasivärld och tror att Sveriges stambanor ska styras av alla små kommuner de råkar passera har hon förlorat allt förtroende. Den lilla, lilla gruppen består huvudsakligen av några personer som nu ångrar att de alldeles frivilligt valt att bosätta sig nära en sedan drygt 160 år väl känd järnväg. Om ledande politiker i Lerum har så dåligt omdöme att de förlitar sig på orealistiska tunneldrömmare måste de klart deklarera denna märkliga inställning i god tid före kommande val så att vi i stället kan välja realistiska, kompetenta politiker som vi har förtroende för.

Kommentering är stängd.

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det