Biologiska aspekter på inlärning

Debatt

Här kommer ett utdrag ur en artikel ur tidningen Specialpedagogik nr 1, 2004, skriven av Britt-Louise Theglander, läkare, lärare och arkeolog. Följande frågeställningar gjorde att hon efter 20 år som lågstadielärare utbildade sig till läkare: Vilka biologiska gränser för lärande finns i vår hjärnas konstruktion? Hur viktigt är det med ämnen som slöjd, bild och musik för elevernas hela lärande? Hur går det till när människor lär sig?

Först och främst är de biologiska förutsättningarna för inlärning någonting som lärare borde lära sig mer om, anser Theglander. Redan dag 35 under en graviditet börjar stora hjärnan att utvecklas och samtidigt ska lillhjärnan, armar, ben och lever börja fungera. Hoten är många, skriver hon, och uppger avstötningsförsök från den egna kroppen och virus utifrån som de främsta. Ett annat mycket stort hot är alkoholmissbruk då så många som 20-50 % av barnen till alkoholmissbrukande mödrar drabbas av FAS (alkoholrelaterade fosterskador). Dessa barn drabbas också ofta av inlärningsproblem, koncentrationsproblem och sociala svårigheter.

En av naturens grundstenar är variation, vilket innebär att vi alla är olika men livsdugliga. Därmed gör inte barn alltid som vi säger, menar Theglander. Vissa dagar går allt enligt planerna, andra dagar går allt eleverna spårlöst förbi. Hon menar att en populär förklaring numer är att hänvisa till det ständiga brus eleverna omger sig av, och att detta är en fullt rimlig förklaring eftersom för mycket stimuli och stress tvingar hjärnan att stänga av. Rent biologiskt är det så det fungerar, oavsett vi är barn eller vuxna, konsekvenserna ser bara lite olika ut menar Theglander. Men den främsta orsaken till att elever stänger av är inte eleven själv, skriver hon, utan lärarens metod, förhållningssätt, undervisningsmaterial mm. ”Vi ger inte alltid eleverna de förutsättningar som de behöver för att kunna nå de mål och resultat vi vill.”

För det riktigt lilla barnet är det konkreta mycket viktigt för inlärning. Föremål finns bara så länge barnet håller i det. Vuxna kan tänka abstrakt och föreställa sig föremål och symboler men de elever vi arbetar med klarar inte det rent biologiskt, skriver Theglander. Det är först i 20-års åldern som den förmågan är färdigutvecklad, såvida man inte har ett funktionshinder. Hon anser, och jag håller med, att skolan är anpassad till det samhälliga värdesystem som säger att det teoretiska är mer värt än det praktiska och estetiska. ”Längst ned i hierarkin, ofta i egna hus i skolan, finns lärare i slöjd och hemkunskap. Och det som skars bort under 90-talet i skolan var framförallt det praktisk-estetiska… Men vare sig samhället eller människan består bara av svenska, matematik och engelska… Det praktisk-estetiska och de teoretiska ännena hör ihop och bör inte särskiljas.”

Det absolut viktigaste, enligt Theglander, är att bygga upp elevernas självförtroende och att ge dem tid att reflektera; blicka tillbaka på dagen. Än viktigare är det att förstå att eleverna inte klarar, rent biologiskt, att sitta och lyssna aktivt mer än en kort period. ”Sedan säger biologin stopp. Sedan måste eleven röra på sig, musicera, arbeta med bild, slöjd eller något annat som aktiverar andra delar av hjärnan.” Eleven klarar helt enkelt inte att ta till sig mer prat, konstaterar Theglander.

Artikeln ingår i kursen Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ges på distans av SPSM. En MYCKET intressant och lärorik kurs som är helt nätbaserad. // Petra.


Petra Roman, grundskollärare.

En kommentar
Dela innehållet

Skriv en kommentar

  1. Mkt bra

    Ja, tänk om biologi fick vara en del av skolans sätt att se på elever. Jag fasar faktiskt för genusvetenskapens intrång.

Kommentering är stängd.

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det