Intressanta inlägg. Moderatorn Ulf Gustavsson lyssnade noga på vad Folkpartiets Helena Gellerman hade att säga. Foto: Carina Svensson

Nära konsensus om järnvägen

Lerum

Järnvägsdebatten bjöd på få överraskningar. Alla partier är överens om att stambanan måste byggas ut snabbt. Några partier föredrar en ny dragning i en tunnel norr om Aspen och andra vill vänta till Trafikverket kommer med sitt förslag.

I förra veckan bjöd Järnvägsföreningen in till en debatt om järnvägen. Att Västra stambanan måste byggas ut är det ingen som tvekar på, det är politiker och tjänstemän både kommunalt, regionalt och nationells ense om.

Hur detta ska ske har dock debatterats. Järnvägsföreningen har under många år agerat för att de befintliga spåren ska finnas kvar, och här ska bland annat pendeltrafiken gå, och att nya spår för godstågstrafiken ska dras i en tunnel norr om Aspen.

Under debatten svarade politikerna bland annat på frågan om järnvägen är en valfråga i år. Och samtliga tyckte att det är en oerhört viktig fråga.

Felaktigt idiotförklarade

Henrik Ripa förklarade att järnvägsfrågan absolut är en valfråga för Moderaterna. Han lyfte fram att järnvägsföreningen har gjort ett mycket gott arbete genom åren. Och säger att partiet helst ser att nya spår ska dras i en tunnel norr om Aspen, och att man arbetar för att pendelstationerna ska få finnas kvar. Enligt honom idiotförklarades kommunen tidigare för att man framhöll en dragning norr om Aspen.

– Nu förstår fler och fler att det är det bästa förslaget, sa kommunalrådet.

Folkpartiet är inne på samma linje, Helena Gellerman berättar att hennes parti har fokus på pendeltrafiken och att de arbetar för att inte några pendelstationer ska dras in.

– Det här är en av de viktigaste framtidsfrågorna för Lerums kommun, sa hon och förordade också en lösning med nya spår norr om Aspen.

Felplacerade spår

Lennart Wassenius (C) är aktiv i järnvägsföreningen, och han förklarade att det är viktigt med mer kapacitet och flera spår och att Centerpartiet vill se en utbyggnad av järnvägen i en tunnel norr om Aspen. Han menar också att förbigångsspåren som byggs i Stenkullen är felplacerade, och tycker att de istället skulle ha byggts i Ubbared.

Christian Eberstein (KD) förklarade att hans parti vill driva frågan och komma i mål eftersom det är viktigt med kollektivtrafiken och att utbyggnaden av järnvägen blir av. Han förde också fram att man måste ta bullerfrågan i beaktan:

– För vi vill inte bo i en bullerburk.

Sverigedemokraternas Aron Emilsson menade att utbyggnaden av spåren måste ske utanför kommunens samhällen.

Rutger Fridholm sa att Miljöpartiet vill ha fyrspår mellan Göteborg och Alingsås, man har dock inte bestämt sig för exakt var de nya spåren ska dras utan inväntar Trafikverkets förslag. Han menar att det är viktigt med ett samarbete med verket.

Magnus Pettersson (V) förklarade att en utbyggnad är nödvändig och att partiet vill ha fler pendeltåg, samt att man litar på Trafikverkets fortsatta arbete för att hitta den bästa lösningen.

Jesper Liljedahl (S) sa att partiet är för en utbyggnad av järnvägen på samma sätt som V och MP.

2 kommentarer
Dela innehållet

Skriv en kommentar

  1. Det rådde definitivt inte konsensus på mötet.

    Henrik Ripa (m) och Lennart Wassenius (c) – med instämmande av Alliansen + sd – fortsätter att tro att det kan bli en tunnel under Lerum. Och att denna tunnel ska trafikeras av gods- och snabbtåg. Jag har inga problem OM det byggs en tunnel. Problemet är att det inte byggs alls!

    18 miljarder tänkte Lennart Wassenius(c) smätta iväg på detta projekt (oklart var han hittar de pengarna någonstans). Västlänken beräknas kosta 20 miljarder för en tredjedel av sträckan – en siffra som dessutom ifrågasätts av Lennart själv!

    Samtidigt lovar Henrik Ripa(m) att inga stationer ska stängas. Trots att han vet att detta kommer att bli konsekvensen då Trafikverket ska försöka pussla ihop tågplanerna.

    Det behövs realism i denna fråga.

    Det är lätt för Henrik Ripa och Lennart Wassenius och sätta ut löften med andra pengar om saker som man inte påverkar. Under tiden fastnar tågen, biltrafik och buller ökar på E20 och kommunen fortsätter att stagnera…

    Magnus Pettersson (v)

  2. Nära konsensus? Uppenbarligen så långt ifrån konsensus man kan bli! Vissa vill öka kapaciteten på befintlig stambana så att pendeltåg och fjärrtåg kan samsas medan andra fantiserar och svamlar fortfarande om milslånga tunnlar ute på landet under Lerums skogar. Det senare är så långt från en realistisk verklighet man kan komma. Herr Ripa förklarar att den så kallade ”järnvägsföreningen” gjort ett ”gott arbete”. De har svamlat ihop gissningar om billiga tunnlar utan att redovisa det minsta lilla underlag eller några geologiska undersökningar. Värre än kostnadsfiaskot Hallandsåstunnlarna! Om herr Ripa anser att man ska göra ekonomiska beräkningar utan underlag bör han inte längre agera som politiker i Lerum.
    Det var väl därför M beslutade bygga en svindyr, onödig avloppstunnel mot Göteborg eller vill tvinga skattebetalarna betala miljoner till ett lika onödigt extra halvt motorvägsmot för att rädda ett misslyckat köpcentrum eller vill flytta bibliotek helt i onödan för att betala en alltför dyr järnvägshållplats.

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det