Utbyggnad av Västra stambanan

lt-debatt

Inför val av alternativ för utbyggnad av två nya spår mellan Göteborg och Alingsås kan följande utdrag ur Samhällsbyggaren nr 5/2014 vara av intresse.
Ett av alternativen för utbyggnad  av stambanan mellan Sävenäs och Floda är en cirka 20 kilometer tunnel norr om Aspen.
Något liknande gäller för nuvarande Östfoldbanan mellan Oslo och Ski. En hårt ansträngd bana skall kompletteras med nya Follobanan. Ett 22 kilometer långt dubbelspår ordnas, varav 20 kilometer i tunnlar, Norges hittills längsta tunnelprojekt för tåg.
Man skall borra två tunnelrör med hjälp av fyra tunnelborrmaskiner. Anläggningen beräknas vara klar inom fyra år. Nära elva miljoner ton stenmassor  skall bland annat användas för betongarbeten i projektet.
Den nya banan är också tänkt som en första del av en framtida höghastighetsjärnväg mot Sverige och kontinenten.
När arbetena påbörjats- nästa år enligt planerna – har berörda intressenter  – främst Trafikverket- ett verkligt jämförelseobjekt för hur  Västra stambanans nya spår kan byggas.

  • Sven-Erik Aljered
En kommentar
Dela innehållet

Skriv en kommentar

  1. Bra att du nämnde Follobanan i Norge. Det är en 19 km lång dubbel-tunnel mellan Oslo och Ski.

    Tunneln kommer att vara avsedd för passagerartåg (höghastighet) och inte gods. Kostnaden beräknas till drygt 13 miljarder NOK = c:a 15 miljarder SEK. Men men sedvanliga fördyringar är det säkert mer. Kort och gott är det en omgång trängselskatt som vi talar om.

    Översatt till Lerum så skulle det betyda att Sveriges skattebetalare (även de i Arjeplog) delar på en nota på drygt 15 miljarder (nästan 2000 kronor per person) för att få dessa tunnlar under Lerum. I dessa kommer snabba, tysta passagerartåg att gå. Bullrande godståg fortsätter på den gamla banan – som då OCKSÅ måste rustas upp.

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det