• Foto: Filip Lindkvist
    Hästen var det första barnen sprang till, innan intresset växte för resten av torget.
  • Foto: Filip Lindkvist
    Fontänen har varit en speciell plats för barnen sedan de fått se hur den fungerar.
  • Foto: Filip Lindkvist
    Melker läser på citronen för att ta reda på vilket land den kommer ifrån.
  • Foto: Filip Lindkvist
    Carl visar sin teori om hur frukten och blommorna har fraktats till Lerum.
  • Foto: Filip Lindkvist
    Genom att rita och skriva av bokstäver visar barnen vad de har sett på torget.

Barnen hämtar information genom sina fem sinnen

Lerum

Sedan årsskiftet har Bygrindens förskola deltagit i Bric-projektet, ett EU-finansierat samarbete där svenska, engelska och italienska barn lär sig om offentliga mötesplatser. Då förskolan redan har en pedagogisk modell som bygger på att barnen lär sig genom att använda så många uttryck som möjligt har barnen undersökt platserna genom att diskutera, intervjua, teckna och ta in information genom alla fem sinnen. Avdelningen Cassiopeja har riktat in sig på Bagges torg.

Första stationen på barnens uppvisning är den Troyanska hästen och fontänen. Barnen förklarar hur fontänen fungerar och visar upp den dörren till kommunhusets källare. Där nere finns knappen som används för att sätta igång vattnet i fontänen.

Entusiastiska barn

Det är torgvaktmästaren Palle som har lärt dem hur det fungerar och när de står vid trapporna till källarlokalen förklarar de entusiastiskt hur Palle gör för att få vattnet att spruta. De vet till och med om han går i trapporna eller tar hissen ned till källaren.

– Känner han sig lat så tar han hissen.

Medan barnen leker vid hästskulpturen berättar deras pedagoger om hur de har lärt sig mer och mer om torget för varje gång de har gått dit.

– Från början var det mest lek. När vi först gick hit ville barnen rida på hästen, men ju fler stationer vi gick till desto mer delaktiga och nyfikna blev de, och började tipsa varandra om saker på torget. Numera är det de som pekar ut saker för sina familjer. Exempelvis alla mosaikbitar och olika avtryck som finns här, säger Linda Mjölner.

Undersöker grönsakerna

Efter torgskulpturerna bär det av mot grönsakshandeln, som barnen har blivit välbekanta med. Nyfiket inspekterar de varorna, luktar på dem och ställer frågor om varifrån grönsakerna kommer, vad de kostar och namn på grönsaker som de inte känner igen. Vid det här laget undersöker de handeln på ren rutin.

När de har undersökt handeln ordentligt sätter de sig i ring på marken en bit bort, och går igenom vad de har lärt sig. Först och främst kollar deras pedagoger om de vet vad jordgubbarna kostar, och var de kommer ifrån. Att de stora jordgubbarna kommer från Skåne och kostar femtio kronor per låda, det vet de. Sedan diskuterar de hur det kommer sig att jordgubbarna blir billigare när sommaren närmar sig, och vad det är som får dem att bli så stora.

Barnen deltar

Till sist får de sjunga sommarsånger, och rita saker som de har i tankarna. Några väljer att skriva av bokstäverna på kommun-
huset. ”Lerum” är en välbekant text. Andra ritar blommorna och frukterna som de precis har inspekterat.

Under tiden beskriver pedagogen Marie Folin syftet med Bric-projektet, och hur barnen genom att lära känna de öppna mötesplatserna känner sig mer delaktiga i samhället. Delaktigheten är inte bara teoretisk heller. När förskolan skulle ta kontakt med Palle för att lära sig om fontänen var det barnen som formulerade meddelandet till honom. Det var även deras idé att ta kontakt med Lerums Tidning för att visa vad de har lärt sig. Projektet bygger på att barnen redan är samhällsmedborgare, och att detta skall visa sig i praktiken.

– Om de redan i den här åldern känner en samhörighet till torget, att det tillhör dem också, kommer de komma ihåg det när de blir äldre.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det