Foto: Daniel Elfvelin
Hotellchefen Jenny Lindquist (bilden) och vd:n Niclas Helgesson är nöjda när de summerar utvecklingen för hotellet och hela anläggningen.

Hotellet Öijareds motor

Nääs

Golfarna har blivit fler, kulturarrangemang anordnas och konferensgästerna ökar stort i antal. Med hjälp av flera satsningar har Öijared vaknat till liv och den stora motorn är hotellet, som fått en fjäder i hatten genom att certifieras med fyra stjärnor.

För några år sedan var golfklubben en hårsmån från konkurs och framtiden för hela Öijared var i gungning. Men klubben räddades och nu pågår ett omfattande arbete för att få fart på verksamheten.

– Tidigare var det här en golfanläggning till 99 procent med någon konferens då och då, men med hotellet har Öijared fått fler ben att stå på, säger hotellchefen Jenny Lindquist.

De första gästerna övernattade den 17 februari 2014, även om inte invigningen skedde förrän i början av maj samma år. Efter en något trög start har verksamheten börjat komma igång på allvar och totalt har drygt 11 000 gäster besökt hotellet.

– Det första året hade vi fokus på att få igång verksamheten och nu det andra andra året på att hantera en volymökning som varit markant. Vi måste ha ännu fler gäster, men många datum har vi haft lapp på luckan, säger Niclas Helgesson, vd på Öijared Resort.

Högsäsongen, som är mellan mitten av april och mitten av oktober, är nyligen avslutad och en jämförelse mellan de tre första kvartalen visar en mer än 50-procentig ökning mellan 2014 och 2015.

Ökar på vikande marknad

Över hälften av gästerna är golfare, som bidragit stort till att spelandet ökat med 13 procent.

– Och det på en vikande marknad, säger Niclas Helgesson.

– De flesta kommer hit för golfen, men det är också många konferensgäster och fler än vi trodde från början kommer hit av andra anledningar, till exempel har vi en del Lisebergsresenärer, säger Jenny Lindquist.

Numera kan hotellet också stoltsera med fyra stjärnor. Detta genom en klassificering av branschorganisationen Visita – svensk besöksnäring. Det inglasade certifikatet har fått en framträdande plats i entrén.

– Man bestämmer själv hur många stjärnor man ansöker om och fyra stjärnor är faktiskt bättre att ha än fem, åtminstone så som vi ser det. säger Niclas Helgesson.

Han förklarar att många upplever fem stjärnor som allt för lyxigt, medan fyra stjärnor fortfarande visar på hög klass men lockar fler.

Omfattande procedur

Certifieringen var en omfattande procedur som startade med en ansökning i våras. En inspektör gick igenom en detaljerad checklista med 270 kriterier. För att få fyra stjärnor krävdes bland annat att hotellet har minst 18 centimeter tjocka bäddmadrasser och att det finns en ”kuddmeny”.

– De tittar på allt ifrån det stora med öppettider i restaurangen till det lilla med skoputs, förklarar Niclas Helgeson, som är väldigt nöjd med certifieringen.

– Det här betyder jättemycket för oss, både i ett internt perspektiv men givetvis också marknadsmässigt. Det är en kvalitetsstämpel gentemot våra kunder.

Till nästa år satsar man på att locka ännu fler golfspelare genom förbättringar av banan. Men en utmaning är också att få fler gäster utanför golfsäsongen.

– Nu har vi inte full styrka året runt. Men resan har precis börjat och det finns många möjligheter att bygga vidare på, där vi kan ta till vara på de resurser som finns runtomkring med naturen, säger Jenny Lindquist.

daniel elfvelin

daniel.elfvelin@lerumstidning.com

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det