Arkivbild: STEFAN SAMUELSSON
KÄMPAR FÖR NY JÄRNVÄG. Björn Stahre är ordförande i Järnvägsföreningen i Lerum.

”Gå från ord till handling”

Lerum

Det är dags att gå från ord till handling – och börja i rätt ände.
Det anser Björn Stahre, ordförande i Järnvägsföreningen i Lerum, som i över tio år har kämpat för en järnvägsutbyggnad norr om sjön Aspen.

– Vi tycker att man har utrett så mycket nu att man känner förhållandena. Det finns ett tillräckligt underlag för att fatta beslut, säger Björn Stahre.

Järnvägsföreningen bildades redan 2004, då Banverket planerade att bygga ytterligare två järnvägsspår genom Lerum, Stenkullen och Floda. Förslaget från den röststarka opinionen i Lerum blev att i stället satsa på två spår i en ny sträckning, norr om sjön Aspen, till största delen i tunnlar.

Konstiga slutsatser

Det alternativet finns nu med i Trafikverkets senaste utredning, som en av två möjliga etapper. Men Björn Stahre tar inte ut någon seger ännu. Det andra alternativet, Floda-Alingsås, är nämligen kortare och förmodligen billigare.

Tvärtom är Stahre mycket kritisk till delar av Trafikverkets åtgärdsvalsstudie.

– Den har blivit väldigt konstig i sina slutsatser vad gäller den samhällsekonomiska beräkningen, säger han och fortsätter:

– När vi analyserar deras siffror blir nyckeltalet ”samhällsekonomisk nytta per kilometer” exakt detsamma för de båda etapperna, och detta kan omöjligen stämma. Det är helt klart att nyttan är mycket större för etappen Göteborg-Håvared, där anslutningen till befintlig järnväg kan ske.

Är orolig

Järnvägsföreningen i Lerum anser bland annat att Trafikverket inte har värderat vinsterna i restid som en ny järnväg norr om Aspen skulle ge.

– Det blir 7-8 minuters snabbare restid med snabbtåg, säger Björn Stahre och tillägger:

– Etappen Göteborg-Floda är den absolut viktigaste.

En utbyggnad där skulle också frigöra plats för fler pendeltåg på den gamla sträckningen, från Floda till Göteborg. En utbyggnad av sträckan Floda-Alingsås stryper på sikt pendeltågstrafiken till Göteborg, menar föreningen.

Björn Stahre är orolig för att Trafikverket och regeringen av ekonomiska skäl kommer att välja det kortare alternativet, Floda-Alingsås.

– Ja, absolut.

Är ni också oroliga för att det i slutänden blir fyrspår genom Lerum?

– Nej, jag tror faktiskt att Trafikverket är på det klara med att det skulle bli så stora problem att de väljer att inte bygga där, säger Björn Stahre.

En kommentar
Dela innehållet

Skriv en kommentar

  1. Nu kommer fantasierna och drömmarna om helt orealistiska, milslånga tunnlar upp igen enbart för att försöka ytterligare försena den helt nödvändiga utbyggnaden av befintlig stambana. Pinsamt.

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det