Foto: BOSSE ÅSTRÖM
FÖRBIGÅNGSSPÅR. Nyligen togs nya spår i bruk mellan Alingsås och Vårgårda och fler sådana planeras.

Satsar för att ge plats åt fler tåg

Lerum

Fler förbigångsspår på Västra stambanan mellan Göteborg och Skövde ska ge plats för fler tåg. Trafikverket planerar en rad nya satsningar de närmaste åren.
Risken finns att det blir jobbiga år för resenärerna.

– Vår ambition är att det ska störa så lite som möjligt för både person- och godstrafiken. Vi ska planera åtgärderna ihop med dem som kör på järnvägen, säger Morgan Rehn, ställföreträdande avdelningschef på Trafikverket Underhåll.

Enligt Trafikverket är det en miljardsatsning. Det handlar både om att skapa utrymme för fler tåg, att snabba tåg ska kunna köra om långsamma, och att fortsätta med underhållet av den slitna järnvägen. Mer räls och fler kontaktledningar behöver bytas ut.

– Rälsens nedbrytning går lite fortare än vi har kunnat bedöma, säger Morgan Rehn.

Tvingas köra långsammare

Både rälsens ålder och den ökade trafiken leder till fler sprickor i rälsen.

– Vi följer det regelbundet. Det är absolut inte farligt att åka tåg, påpekar Rehn.

Men han säger också att egentligen skulle 13-14 mil järnvägsspår mellan Göteborg och Skövde behöva bytas redan 2016. Så blir det dock inte.

Rälsen på uppspåret mellan Göteborg och Alingsås ska bytas till hösten. Men resten får vänta till 2017 och 2018. Då hoppas Trafikverket kunna ta itu med det norrgående spåret Alingsås-Vårgårda och det södergående mellan dels Floby och Alingsås, dels Skövde och Falköping.

I väntan på det kommer tågen att tvingas köra långsammare på dessa sträckor från och med december 2016.

Under det närmaste året ska dessutom kontaktledningar bytas mellan Skövde och Falköping. Två tredjedelar av Västtrafiks tåg på den sträckan kommer att ställas in från januari till augusti. En del av tågen ska ersättas med bussar.

Bygget av förbigångsspår pågår i Stenkullen och nu planeras för ännu fler sådana spår, dels i Remmenedal mellan Vårgårda och Herrljunga, dels i Falköping. Planen är att bygga dem senast 2020.

Regionexpresståg?

Dessutom ska det byggas vändspår i Floda eller om det blir fler spår vid Lerums station samt en bättre anslutning till Sävenäs bangård.

När de här åtgärderna är klara kan trafiken öka från dagens åtta till tio tåg i timmen, enligt Trafikverket. Det återstår att se om det räcker för att förverkliga Västtrafiks och Västra Götalandsregionens planer på nya regionexpresståg från 2020 och fler stopp för övriga regiontåg, nämligen i Partille, Lerum och Floda.

Ett vändspår i Alingsås finns för övrigt också med bland Trafikverkets åtgärder för 2017-2019, liksom en ny plattform och en viss ombyggnad av bangården i Herrljunga 2016-2017.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det