• Sit ups med boll. Lägg dig ner och håll bollen med båda händerna framför/ovanför kroppen med utsträckta armar. När du satt dig upp i situps:en så kasta bollen till din partner. Gå ner igen med bollen i båda händerna och upp. Foto: Daniel Elfvelin
  • Russian twisters. Sätt dig ner och luta dig en aning bakåt (ju längre bak, desto jobbigare). Viktigt är att hålla ryggen rak och inte svanka. För bollen från vänster sida av kroppen till höger och tillbaka. Foto: Daniel Elfvelin
  • Utfallsteg med boll över huvudet. Håll bollen rakt över huvudet och ta sedan ett steg fram, se till att knät inte går framför foten eller knäna viker sig inåt eller utåt då detta belastar fel. Håll hela tiden blicken rakt fram för bättre balans. Foto: Daniel Elfvelin
  • Rodd med handduk. Ta tag i var sin ände av en handduk. Här gäller det att känna efter hur stark din partner är. Sedan gäller det för båda att dra handduken åt sitt håll. Tänk på att hålla rak rygg och spänn ryggen när du drar bak. Dra inte för hårt, då riskerar någon att tappa balansen. Foto: Daniel Elfvelin
  • Kickbacks. Lägg dig ner på alla fyra. Här tränar du ett ben i taget. Lyft sedan det benet du tränar rakt så långt upp du kan för att sedan sänka det långsamt ner och upp igen så fort det snuddar i marken. Foto: Daniel Elfvelin
  • Hip thrust/glute bridge. Lägg dig på rygg och för in benen nära kroppen. Armarna längs sidan med kroppen för extra stöd. Lyft sedan höften uppåt så högt upp du kommer, spänn en kort stund och sedan långsamt ner igen. Lyft upp igen så fort rumpan snuddar i marken. Foto: Daniel Elfvelin
  • Knäböj med partner på ryggen. Ena personen hoppar upp på ryggen och ”knyter” ben och armar runt kroppen. Den andra personen går sedan ner i en knäböj. Håll knän raka och ha vikten på hälarna så att inte knäna skjuter för långt fram. Övningen rekommenderas inte till nybörjare. Använd då istället en ryggsäck. Foto: Daniel Elfvelin

Så håller du formen i sommar

TRÄNING OCH HÄLSA

Det är många som tränar med siktet inställt på sommaren. Under sommaren är det betydligt färre som tänker på sin hälsa.
De personliga tränarna Linnea Theodorsson och Marc Sheldon tipsar om hur du behåller formen.

Under vintern och våren är det många som har svettats på gympass, kämpat med skivstänger och begett sig ut i motionsspåren. Så har sommaren kommit, en tid då levnadsvanor lätt vänds upp och ner.
– Det är många som kör för hårt och sen kommer sommaren och då vill folk njuta. Tyvärr är njuta för oss svenskar mycket förknippat med skräpmat och alkohol. Sen får alla panik. Detta leder till en jojobantning, speciellt hos tjejer, som inte är nyttig, säger Linnea.
– Jag tycker att det är synd för sommaren är den bästa tiden att vara aktiv, jag själv föredrar utomhussporter som tennis eller badminton, som är enkelt att ta med sig, tillägger Marc.

Fel mentalitet
De upplever att många har intentioner att hålla igång, men att en ohälsosam livsstil ofta tar överhanden. Ett problem är allt eller inget-mentaliteten. Det är inte så att Marc och Linnea föreslår allmänt glassförbud på stranden eller tvångskommendering till gymmet. Men den som avsätter lite tid till träning har mycket vunnet.
– Om du tar dig tid i 20 minuter är det bra. Du kan sätta upp stationer med fem övningar som du gör i följd. Sen pausar du och kör fyra varv till, det kallas tabata, säger Linnea.
Här intill visar hon och Marc övningar som är enkla att utföra i trädgården eller på stranden, endast med hjälp av den egna kroppen, en boll och en handduk.

Parets tips är att förbereda sig för en sund livsstil. Det bästa är att få med sig omgivningen. Praktiskt kan det handla om allt ifrån att familjen bestämmer sig för att lägga nyttig mat på grillen, till att utmana kompisarna på en tävling i squats. Åker du på den klassiska chartersemestern kan du kolla upp vad det finns för vandringsstråk och om det finns träningsmöjligheter på hotellet. Välj semesteralternativ där det är lätt att vara aktiv.
– Åk och hika i Norge, det är en otrolig semester, tycker Marc.
Det finns även renodlade träningsresor att åka på. I våras arrangerade Marc och Linnea en resa till Dubai.
– Vi körde lugna pass med promenad och stretch på morgonen och ett gympass på eftermiddagarna. Vi ska anordna en resa till nu i september, men det finns många bra resor att välja emellan, säger Marc.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det