Service och bemötande

lt-debatt

Min pappa, 80+, ringde vårdcentralen idag och ville ha en tid för att träffa en läkare för att han inte mår bra. Han fick då av en sköterska veta att det var 60 patienter före honom och en motfråga om det var akut? Pappa svarade då ” nej akut är det väl inte ”. Han har inte varit hos en läkare på över fyra år trots att han tar mediciner regelbundet som samma vårdcentral skriver ut. Han försökte då med att han nog behövde nya mediciner. (Han hade pratat med sitt barnbarn dagen innan som är sjuksköterska om sin och vår oro) Då var sköterskan snabb. Det kan vi skriva ut direkt säger hon i telefonen och avslutar samtalet. Vi barn har nu ikväll rekommenderat både vår pappa och mamma att vända sig till en privat vårdcentral i Lerum istället.
Det är bättre att de som vill ta hand om patienter gör det!
Det borde ingå i rutinerna på en vårdcentral att ställa frågor till patienter, särskilt till äldre som inte vill besvära.

  • Orolig dotter