Viktigt att träna – men träna rätt

Reportage

LERUM: Intresset för träning efter graviditet är stort. Gymmen uppmuntrar alla nyblivna mammor som väljer en aktiv vardag, men påpekar också vikten av att träna rätt.

– Ibland blir jag mörkrädd när jag får klienterna till mig och de berättar vad det har gjort för övningar, säger Karin Svensson, personlig tränare på Endorfin.

Föräldrar som kånkar på babysitters och rullar in barnvagnar på gymmen har blivit allt vanligare och vanligtvis är det mammor som kommer med sina bebisar.

– Jag tycker att mammaträning är viktigt. Dels bär oftast mammorna sina barn mycket och snedbelastar, då är det viktigt att man är stark. Dels är det himla trevligt att träna med andra mammor som en social aktivitet, säger Emma Thun, platschef på Actic.

Lika viktigt som det är att komma igång med träningen, lika viktigt är det att tänka på val av övningar och att ta professionell hjälp om man saknar kunskap, påpekar hon.

– Det finns vissa riktlinjer som att inte springa för att undvika stötar och har det bara gått några veckor ska man inte göra situps.

Enligt Karin Svensson på Endorfin är okunskapen stor.

– Tyvärr så är det många som tror sig kunna träning gällande nyblivna mammor och ibland blir jag mörkrädd när jag får klienterna till mig och de berättar vad det har gjort för övningar och vad de får upp när det söker på sociala medier med mera, säger hon.
– Fokus ligger mer till att få tillbaka sin kropp än att träna säkert och rätt.

Att undvika skador innebär dock inte att det är förbjudet att utmana sig.

– Planka, situps med mera får aldrig mina mammor göra utan vi fokuserar på bra och många gånger tuff men säker träning som ger bättre resultat. Det viktigaste att tänka på i träningen efter graviditeten är de djupa magmusklerna, bäckenbotten samt rygg, säger Karin Svensson.

LT har talat med tre av kommunens gym, som alla har anpassad träning för nyblivna mammor. Beatrice Otterberg, platschef på Nordic Wellness, berättar att det brukar vara en avslappnad stämning.

– Det vaggas, matas och byts blöjor under passets gång och efteråt brukar vi prata om magmuskeldelningar, axelproblem, knipövningar och mycket annat som rör kroppen efter en graviditet och förlossning, säger hon.