Foto: Daniel Elfvelin
Inredarna Matilda Liljenberg och Liselotte Sandell driver ett eget företag inom homestyling.

Samspelt stylistduo söker bostadens karaktär

Lerum

Vad är likheten mellan att förbereda sig inför en dejt och att inreda en lägenhet? Ganska stor, åtminstone om du frågar Liselotte Sandell och Matilda Liljenberg, inredningsstylister från Lerum. Procedurerna handlar i båda fallen om att lyfta fram de goda sidorna.

Det är svårt att tänka sig den tidigare versionen av den lilla tvåan i närheten av Slottsskogen. Väggarna, svampade i orange på 90-talet, har nu målats ljust grå, det gulnade golvet har slipats och den märkligt placerade serveringsluckan in till sov- alkoven finns inte längre.

Ägaren av den här lägenheten ska byta bostad och har valt att följa trenden med att anlita inredningsstylist.

– De senaste åren har köparna blivit mer kräsna och då krävs det ofta att man tar hjälp för att få ut ”rätt” pengar vid försäljningen, enligt Matilda Liljenberg.

Slit och finlir

Det är hon och kollegan Liselotte Sandell som fått uppdraget. Efter en första konsultation gav de kunden en lång att göra-lista och en månad senare har de klivit in i en betydligt fräschare lägenhet. Under tre intensiva dagar stylar de nu objektet inför den kommande fotograferingen och visningen. Det är dag två och för tillfället håller de på med finlir och placerar ut muggar och skålar på köksbordet. Detta efter en betydligt slitigare första dag då de agerade flyttgubbar, kånkade på lådor och monterade möbler.

Hur många dagar de har på sig varierar, men rutinen följer samma mönster och det är en samspelt duo som i höstas startade företaget Apartment studio tillsammans.

Bra kontaktnät

Tidigare jobbade de inom samma bransch för ett annat företag i Lerum, men uppvuxna i företagarfamiljer kändes det som ett naturligt val att starta eget och med ett bra kontaktnät har de snabbt fått många projekt. Deras vägar in i yrket skiljer sig dock åt.

– När jag var liten höll jag alltid på att inreda och möblerade ofta om, minns Liselotte.

Flera år senare började hon jobba i klädbutik och fick en tjänst som visual merchandiser (dekoratör).

– Steget därifrån är inte så långt.

Matilda gjorde däremot en tvärvändning i yrkeslivet.

– Jag har jobbat på försäkringsbolag i sju år, men har alltid velat jobba med något kreativt och startade därför en webbshop där jag sålde inredningsdetaljer, säger hon.

Identifierar målgrupp

Den kreativa ådran är en förutsättning för att göra ett bra jobb, men arbetet handlar om mycket mer än att snygga till en bostad. Steg ett är att identifiera målgruppen.

– Det här är till exempel en liten lägenhet som ligger högst upp i ett hus utan hiss, så det är troligast att yngre blir intresserade av den, säger Matilda.

Därefter gäller det att utgå från karaktären.

– Vi börjar med att känna in lägenheten och tänka ut hur vi ska lyfta fram fördelarna. Det är som innan man går på dejt, då gäller det att visa sig från sin bästa sida, jämför Liselotte.

Vad som kan verka motsägelsefullt är att inredarens arbete inte handlar om att skapa ett attraktivt hem. Jobbet handlar istället om att visa upp en bostad som många vill göra till sitt hem. Skillnaden är ganska stor.

– Det får inte bli för personligt. Går du på en visning vill du till exempel inte se kort på någon annans barnbarn på väggen, då har du svårt att tänka dig att du själv ska bo där, säger Liselotte.

Dova färger

Oftast satsar duon på dova färger med enstaka färgklickar, här i form av en korallfärgad pläd matchad av en vas i samma nyans.

Balansgången är att följa trender men samtidigt sticka ut.

– Vi har valt att satsa mycket på design, för det gillar vi själva. Vi blandar upp med loppisfynd och varor från billigare kedjor också, men design finns alltid med. Det är vår nisch, säger Liselotte.

Vad har ni för känsla när en bostad är klar?

– När vi är färdiga backar vi tillbaka, tänker att det blev bra den här gången också och känner oss väldigt nöjda. Det är belöningen, säger Matilda.