• Foto: Daniel Elfvelin
    Det var i samband med ett OS-kval i segling som Sebastian och Anna Östling hittade plåtdjuren i en butik på landsbygden utanför Perth.
  • Foto: Daniel Elfvelin
  • Foto: Daniel Elfvelin
    Bland sortimentet finns funktionella figurer, som den här här flamingon med inbyggt kylfack.

Satsade alla sina pengar på plåtdjur

Lerum

Vad har vi gjort? Den frågan malde i huvudet på Anna och Sebastian Östling när de satsat alla sina sparade slantar på australiensiska plåtdjur.
Några år senare pryder cirka 8 000 figurer hus och trädgårdar runt om i Norden.

En brevlåda i gräll färg, fönster i speciella former eller en gigantisk altan. Det kan vara olika saker som drar blicken till sig när man passerar ett hus. Hos Anna och Sebastian Östling är det ett får vid ena gaveln. Fåret är tillverkat av plåt och det är en speciell historia hur både fåret och mängder av andra plåtdjur hamnat i många hem runtom i Norden.

För er som känner igen namnet Östling så har både Anna och Sebastian en lång bakgrund som elitseglare och det var i samband med ett OS-kval i Perth, Australien, 2011 som de första gången stötte på djuren.

– Vi hade en ledig dag och var på en roadtripp ute på vischan. Vi var på väg hem och åkte genom en liten håla när jag sa till Sebbe ”stanna bilen”.

Utanför en butik vid sidan av vägen hade en färgglad plåttupp fångat Annas uppmärksamhet. Inne i butiken fanns mängder av andra djur och därefter följde en lång diskussion om det skulle bli tuppen eller en mus som skulle få följa med paret hem till Sverige. Anna vann den verbala dragkampen och med musen under armen stegade hon in på flygplatsen några dagar senare.

Jakt på designern

Att djuren skulle bli föremål för ett företag hemma i Sverige hade de inte en tanke på då, men idén började gro när familj och vänner fascinerades av den speciella souveniren. Problemet var att det inte fanns någon tydlig signatur och det krävdes en lång tids efterforskningar innan de 2013 fick tag på den australiensiska designern Aaron Jackson.

Djuren visade sig vara gjorda av återvunna oljefat och fanns på marknaden i Australien och ytterligare några länder. Så långt borta som Sverige hade de dock aldrig varit i närheten av och paret, med ett stort intresse för inredning och design, såg en affärsidé. Anna och Sebastian frågade om de fick bli distributörer i Sverige. Det fick de, men samtidigt fanns en minimigräns för leveransen.

– Vi behövde inte låna några pengar men vi fick lägga varenda krona vi hade, säger Anna.

Affären gjordes upp under en hektisk period där de skulle delta i en seglingstävling över Atlanten.

– Vi hann inte ens kontrollera att överföringen gått igenom innan vi satt långt ute till havs utan internettäckning, berättar Sebastian.

På den 17 dygn långa seglatsen hann de fundera mycket om beslutet var en smart investering eller ett fatalt misstag. Det enda de kunde konstatera var att affären var gjord och efter hemkomsten tog de emot sändningen, en 42 fots container fylld med plåtdjur.

– I värsta fall tänkte vi att vi får se till att sälja hälften och sen ha fixat presentinköp för resten av livet. Det var vår exitplan, säger Anna.

Men oron visade sig vara obefogad. Lanseringen skedde i januari 2014 på den stora inredningsmässan Formex i Stockholm. Anna och Sebastian fick långa blickar när de kånkade in plåtdjur tillsammans med höbalar och en ilsket grön heltäckningsmatta som fungerade som kuliss.

– Känslan när man gick in där med en stor flamingo i famnen och folk tittade och undrade ”vad är detta?” var nästan lite jobbig, minns Sebastian.

Succé på mässa

De var katten bland hermelinerna i den trendiga miljön med mycket pastellfärger och marmor. Dagen efter prydde musen förstasidan i Metro, djuren visades upp i TV4, och mässan hann knappt börja innan man sålt produkter för 30 000 kronor till ett norskt företag.

– Jag tror att vi hade en bra tajming där många började tänka mer på återvinning, säger Anna.

Fyra år senare har de fått leveranser av 13 containrar och samarbetar med 100-talet butiker i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

– En uppskattning är att vi sålt ungefär 8 000 djur, säger Sebastian.

Från början var figurerna enbart prydnad, men på senare tid har det även kommit funktionella modeller. Många av de mest populära figurerna, likt den stora flamingon som för tillfället fått ta plats i vardagsrummet, har kylfack.

– Grillfesten på altanen får en dimension till om man har en laddad flamingo, säger Anna.

daniel elfvelin

daniel@lerumstidning.com

veckansluncher