• Foto: Carina Svensson
    På väg. Högstadieeleverna Samuel Kronquist och Jonas Jagebäck har byggt ett avancerat och intressant mattespel.

Imponerande insats från högstadiekillar

Gråbo

På bara några månader har högstadieeleverna Jonas Jagebäck och Samuel Kronquist programmerat ett mattespel som kan användas för att utveckla andra elevers matematikkunskaper. Killarna har stött på en hel del problem, men inget de inte har kunnat lösa.

Jonas och Samuel går i nian på Ljungviksskolan i Gråbo. Båda är intresserade av programmering.

– Jag hade gjort en del enklare sidor, som till exempel en valutaomvandlare. Samuel såg sidan och kom fram och pratade lite om den. Det var så vi kom i kontakt, vi var inte ovänner men heller inte kompisar tidigare, säger Jonas.

Han ville programmera något större och funderade på områden.

– Jag tänkte att matematik är bra, och Samuel är väldigt duktig på matte så jag frågade om han ville göra spelet tillsammans med mig. Och det ville han.

De satte igång på sportlovet i år. De lärde sig allt från grunden och stötte på en hel del problem längs vägen, men inget de inte kunde lösa.

– Det är kul att jobba med Jonas. Vi delar upp sakerna som ska göras och våra kunskaper kompletterar varandra, säger Samuel.

– Ja, och stöter vi på något problem så hjälps vi åt att lösa det. Det går kanske inte alltid på det första sättet vi provar men så småningom hittar vi en väg, tillägger Jonas.

Olika räknesätt

Spelet har de fyra räknesätten och mer avancerad matte som till exempel bråk och algebra. Sedan finns det också olika nivåer under kategorierna. Ett rätt svar ger 100 till 150 poäng och ett felaktigt minus 50 till minus 75. Spelaren behöver klara en viss andel uppgifter på en nivå för att komma till nästa.

– Vi har kollat på kursplanen och skapat slumpade uppgifter genom deras kriterier, vi jobbar även nu med att titta på äldre nationella prov, säger Samuel.

Det finns olika belöningar när spelaren har nått upp till ett visst antal rätta svar. Inledningsvis får man titeln nybörjare och därefter elev, sedan lärling, välbildad, magister, matematiker och slutligen professor.

Killarna arbetar också med att hitta andra belöningssystem som att göra olika ramar runt profilbilden, och på dem kan det komma att sitta medaljer spelaren har fått när hen har klarat olika nivåer. Detta är inte klart ännu men ska finnas vid lanseringen.

– Vi fick idén när vi pratade med tredjeklassare om spelet, de sa att de gärna ville ha ett belöningssystem, säger Jonas.

– Något som driver spelet framåt, tillägger Samuel.

Det kommer att gå att se vilka räknesätt eleven har störst behov av att öva, och även om det är problem med någon del inom ett räknesätt och då kommer det fler uppgifter inom detta område. De har också jobbat mycket med utseendet på sidan, det har bland annat handlat om typsnitt och färgval.

– Det arbetet var faktiskt betydligt mer tidskrävande än vi trodde innan, säger Jonas.

Starta företag

Sidan fungerar men håller fortfarande på att utvecklas, den ligger uppe på nätet och heter matteraknaren.com. Nu ska killarna åka ut till olika skolor och berätta om programmet.

Planen är att starta ett företag så fort de får, och det är när de har fyllt 16 år. Tanken är att de sedan ska sälja spellicenser till skolor och föräldrar.

– Vi kommer inte att ta jättemycket betalt. Vi har fått mycket kunskap under tiden vi har arbetat med programmeringen och den kunskapen kommer vi ha användning av i framtiden, säger Samuel.

Hur mycket tid har ni lagt ner på en genomsnittlig vecka?

– 20 timmar. Vissa veckor har det blivit betydligt mer och andra mindre, svarar Jonas.

Skolans rektor Ingela Lundh konstaterar att killarna har lyckats med att göra lärandet till ett spel, så kallat spelifiering där man använder spelelement inom verksamheter som normalt inte hör samman med spelande.

– De är jätteduktiga. Spelet är att jämföra med ett arbete av en avgångselev på gymnasiet. Deras kunskapsnivå ligger så högt om inte högre. Jag är oerhört imponerad, de har gjort ett gigantiskt arbete, säger hon.

Det är killarna som äger rättigheterna till spelet och de kommer att fortsätta arbeta med det även efter att de har gått ut högstadiet. Båda ska läsa teknik på gymnasiet, Jonas på Lerums gymnasium och Samuel på IT-gymnasiet i Göteborg.