• Foto: Pressbild
    Interiör. Restaurangvagnen dukas med riktigt porslin.
  • Foto: Pressbild
    Exteriör. Med Blå Tåget sker resan med stil i klassiska 60-talsvagnar.
  • Foto: Pressbild
    Exteriör. Med Blå Tåget sker resan med stil i klassiska 60-talsvagnar.
  • Foto: Pressbild
    Exteriör. Med Blå Tåget sker resan med stil i klassiska 60-talsvagnar.

Stockholmståget som stannar i Lerum

Kommunen

Snart kan kommunborna ta tåget till Stockholm direkt från Lerums perrong. Det är Blå Tåget som nu väljer att göra stopp här – tack vare en mycket initiativtagande man.

Allt började när Lerumsprofilen Christer Harling, som bland annat äger Solkatten, träffade Ulf Smith, ägare till Blå Tåget. Männen kom fram till att det skulle vara en bra idé om Blå Tåget stannade i Lerum. Och så blev det. Från den 9 december går det att åka till och från Stockholm via Lerums station.

Varför vill du att Blå Tåget ska stanna i Lerum?

– Svaret är enkelt, en viktig förbättring för att underlätta/förenkla resandet mellan Stockholm och Lerum, svarar Christer Harling och fortsätter:

– Det är dessutom trevligt och bekvämt att åka med Blå Tåget, och man slipper bli åksjuk, som det är lätt att bli med SJ-tåget som lutar i kurvorna.

För miljön

Han ser det som en klar kvalitetsförbättring att inte behöva åka till Göteborg för att ta Stockholmståget till Stockholm och sedan på hemvägen åka förbi Lerum till Göteborg för att därefter ta pendeln till Lerum.

– Mer tid i lugn och ro med en bra bok eller tidningar.

Christer Harling konstaterar vidare att direktförbindelsen kan betyda att kommunborna ser ett starkare alternativ till flyget och att åka den smala och olycksbelastade Härskogsvägen till Landvetter.

– Att Lerum får direktförbindelse med ett bekvämt tåg till huvudstaden gör att fler människor förmodligen väljer tåg istället för bil eller flyg. En miljövinst, konstaterar han.

Hur blev det så här?

– Jag träffade Blå Tågets ledande personer tidigt i våras. De frågade vad jag höll på med och jag berättade om Solkattenköpet som var i pipe-line då. Det ena gav det andra och innan vi skildes var vi överens om att det var en bra idé att söka tillstånd hos Trafikverket för Blå Tåget att göra reguljära uppehåll i Lerum för på och avstigning.

– Lerums kommun har över 40 000 invånare, lika många som Alingsås.
40 000 personer är ett ur kommersiell synpunkt intressant antal människor/reseunderlag.

Han avslutar:

– Det finns många sätt att stärka en orts attraktionskraft. Detta är en liten men viktig pusselbit i det stora pusslet.

Varje dag

Tåget kommer att avgå och ankomma från och till Lerums station en gång om dagen. Tåget mot Stockholm åker någon gång på morgon eller förmiddag och tåget som kommer från huvudstaden ankommer någon gång på kvällen.

Peter Alsén är trafikchef på Blå Tåget. På frågan varför Lerumsborna ska välja hans tåg konstaterar han att Karin Boye nog sa det allra bäst när hon skrev ”Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd.”

– Det är just så vår tanke är. Vi lever på att vi är unika. Vi har till exempel en underbar restaurangvagn där riktiga kockar lagar fantastiskt bra mat serverad på porslinstallrikar, säger han och fortsätter med emfas:

– Själva resan ska också vara en upplevelse.

När Blå Tåget började trafikera järnvägen fanns bara förstaklassbiljetter, detta visade sig dock inte vara ekonomiskt hållbart så nu finns även billigare biljetter.

Resan från Lerum till Stockholm tar ungefär fyra timmar och tre kvart. Det är med andra kvaliteter än snabbhet som det profilerar sig.

– Även om det tar tid är det en mycket behaglig resa.

Helt nytt

Blå Tåget kommer att åka en ny sträcka via Norra Mälarbanan. Orsaken är att det sker en upprustning av järnvägen vid den så kallade getingmidjan i Stockholm. Renoveringen innebär att sträckan mellan Stockholms central och Stockholms södra kommer att stängas av under ett flertal sommarveckor fram till 2020. Fjärr- eller regionaltågsresenär som kommer söderifrån behöver byta till pendeltåg i Flemingsberg eller vid Stockholms södra om de ska till Stockholms central. Detta vill Blå tåget undvika och kör alltså därför nu den andra banan.