Kommunikationen inom kommunhuset?

Debatt

Jag brukar inte slentrianmässigt klaga på kommunen, dess politiker och tjänstemän. Jag har haft goda kontakter med flera av dem genom åren. Men nu undrar jag lite.

Jag är aktiv i Gråbos medskapandegrupp, närmare bestämt i Eventgruppen och en annan grupp som heter Hållbar besöksort. Medskapandegruppen är knuten till kommunen med deltagande politiker och tjänstemän som ska ge råd och hjälpa oss med byråkratiska frågor. Den senare gruppen fungerar utmärkt. Vi har bland annat skapat tre Gråborundor med historisk information om bygden. Eventgruppen har som huvuduppgift att genomföra olika arrangemang på Mjörnbotorget. Vårmarknad, nationaldagen, skördefest och julmarknad. Arbetet är helt ideellt, men vi får en summa pengar från kommunen till kostnaderna: annonsering, ljudanläggning, eventuella gager mer mera. Vid vårmarknaden 4 maj visade det sig när ljudet till scenen skulle kopplas in att vi inte hade någon ström! Vi försökte ringa elverket, men stängt lördagar, journumret fungerade inte. Nåväl, förlängningssladd lånades och Blomsteraffären bistod oss.

Så var det 6 juni och nu försäkrades oss att det var felanmält och skulle åtgärdas i god tid. 5 juni möts vi av beskedet att nyckeln till elskåpet saknas! Panik! Vi får lov att förvara scentaket med tillhörande väska med bland annat elskåpsnyckel i Bonum i väntan på eget utrymme. Vi har bett om extranyckel under lång tid utan resultat. Springer runt i alla affärer. Till slut hittas den i Bonums kassa. Ingen i Bonums personal kände till hur den kommit dit. Nu får vi besked om att äntligen få en extranyckel. 16.00 ska den finnas i Bonum. Tydligen har fel person kontaktats förut. Hämtar nyckeln, men det är fel nyckel! Men vi har ju som tur är hittat den gamla! 6 juni – öppnar elskåpet. Ingen el! Panik! Istället för att gå igenom scenprogrammet åker en av musikanterna hem till Stannum för att hämta förlängningssladdar. 6 juni är de flesta affärerna stängda, men tobaksaffären får vi använda oss av – ligger längre bort än blomsteraffären, men det funkar. Vi har givetvis försökt kontakta Lerums el utan resultat. När evenemanget är så gott som slut kommer det två av kommunens elektriker. En av scoutledarna har nämligen ett direktnummer. Denna personal har inte nåtts av felanmälan utan tror att denna anmälan fastnat på vägen. Det är mycket som fastnar på vägen verkar det som. Det har ju skyllts på kommunikationsmissar förut, med nertagna träd, borttagna häckar och bänkar. Är det vattentäta skott mellan kommunens tjänstemän? Är ni för många? Kan ni inte prata med varandra?

I Eventgruppen börjar vi snart tröttna. Vi tycker egentligen det är roligt att ordna tillfällen för folkliv på torget, men det tar på krafterna med dessa ideliga problem, som borde gå att lösa.

Iréne Johansson