Foto: Daniel Elfvelin

Nya brister på boendet

Lerum

En kvinna vars make har varit inlagd på Tuvängens korttidsboende i fem och en halv månad berättar om negligering och vanvård. Det är ytterligare en i en lång rad liknande historier från boendet.

Maken, som är i 80-årsåldern, har en depression. Han var först inlagd på Borås sjukhus och när han skulle skrivas ut, i mitten av december förra året, kom han till Tuvängens korttidsboende i väntan på en permanent plats. Han fick inte en plats på Hedegården i Stenkullen förrän i slutet av maj. Och då var han illa däran.

– Han var inte kontaktbar utan låg bara i sängen, förklarar hustrun.

Blodtrycket var 60/40, vilket är väldigt lågt. Som vuxen har man lågt blodtryck om man känner symptom och blodtrycket är under 90/60.

Normalt igen

Efter två dygn med flera påsar dropp på Hedegården hade trycket stigit till normalt och maken mådde betydligt bättre.

– Nu gick det att prata med honom, och han kunde sitta upp, förklarar hustrun och fortsätter:

– Jag vet att han inte ville dricka eftersom han mådde som han mådde, men de borde väl ha kollat upp om han fick i sig vätska?

Vill tacka

Hon säger att vårdpersonalen på Hedegården även upptäckte vaxproppar i båda öronen. Det är också så att han har gått ner mycket i vikt och sjuksköterskan på Hedegården tittade på om han behövde ändra sin dos av diabetesmedicinen.

– Jag vill verkligen tacka för engagemang och vidtagande av olika åtgärder, säger hon och fortsätter:

– Det är en otrolig skillnad i hur de bryr sig om både honom och mig. Även om det fanns de som gjorde ett fint jobb på Tuvängen också.

Trots att hon besöker sin make varje dag träffade hon bara sjuksköterskan en gång på Tuvängen. På Hedegården har hon träffat sjuksköterskan flera gånger.

Hon avslutar:

– Man undrar var ledningen på Tuvängen finns. Tog de inte åt sig av den liknande kritiken som kom för inte så länge sedan? Skärpning så att inte något sådant här händer igen.

Enligt Christian Eberstein, Kristdemokraternas kommunalråd med ansvar för vården, handlar det i det specifika fallet om två olika läkares bedömning av en patient.

– Det är svårt att säga något om det, däremot är det givetvis högst beklagligt om de blivit bemötta på ett sätt som inte är respektfullt, säger han.

Enligt honom är Tuvängen just nu inne i ett förändringsarbete där de har fått mycket god respons från många olika håll i hur man upplever bemötande och vård på boendet.

– Det utesluter givetvis inte att fel kan hända igen då det handlar om människor. Jag har dock ett stort förtroende för både personal och våra nya chefer på Tuvängen, avslutar han.

Atosa Jakobsson är ny verksamhetschef för särskilda boendeformer. Hon får frågan om det blir bättre på Tuvängen och slår fast.

– Tuvängens korttidsboende har gjort stora framsteg i utvecklingen.

– Personalen får bland annat handledning, arbetar med frågor avseende bemötande, värdegrund och kompetens. Vi kommer fortsätta med våra satsningar för att ge medarbetarna hjälp att ge den bästa vården och omsorgen till våra korttidsgäster.

Vad mer görs åt situationer som denna?

– Vår aktuella bedömning är att medarbetarna inte brustit i sitt agerande och hanterat situationen utifrån läkarens bedömning. Att två olika läkare gör olika bedömningar av ett och samma hälsotillstånd bör diskuteras med de ansvariga vårdgivarna.

– Vi bedömer att våra satsningar har gett positiv effekt, vilket bekräftas av tillförlitliga källor. Vår personal behöver känna stolthet och fortsätta med sin utveckling.

Kvinnan blev varse hur fel det hade varit på Tuvängen när hon efter flytten till Hedegården fick omtanke och information om maken och hans tillstånd från personalen där.

Har du någon kommentar?

– Tuvängens korttidsboende tar emot svåra och multi- sjuka gäster, är det enda svaret Atosa Jakobsson kan ge, hon förklarar också att de som bor på Tuvängens korttidsboende gör det i väntan på att återvända hem eller till annat permanent boende.

Något annat du vill säga?

– I egenskap av ny verksamhetschef skulle jag från hela hjärtat önska att personalen får lyftas för att känna stolthet. Personalen kan inte stå till svars så fort man inte får som man vill eller önskar. Vi måste vara stolta över de verksamheter vi bedriver och måste skapa en positiv bild av äldreomsorgen för att attrahera fler att söka sig till vård- och omsorgsyrken. Och jag kan lova dig att vi har fantastiska verksamheter i Lerums kommun jämför med en del av mina tidigare erfarenheter. Jag träffar dig gärna för att utveckla mina tankar och idéer.