• Foto: Daniel Elfvelin
    Idrotts- och matteläraren Thomas Svensson har jobbat hela sitt yrkesliv på Rydsbergsskolan.
  • Foto: Daniel Elfvelin
    Ulrika Rosén tillhörde den första kullen elever på Rydsbergsskolan, nu är hon lärare.
  • Foto: Daniel Elfvelin
    Fredrik Ljungdahl och Judith Ekman.
  • Foto: Daniel Elfvelin
    Mariah Sandström.
  • Foto: Daniel Elfvelin

Jubileum med nostalgitripp

Lerum

1979 lockades den då nykläckte läraren Thomas Svensson till den nybyggda Rydsbergsskolan, medan Ulrika Rosén som motvillig elev tvingades dit från Torpskolan. När skolan nu firar 40 år ingår de båda i personalstyrkan.

Det var en skoldag som skiljde sig från mängden när eleverna på Rydsbergsskolan kom till sina lektioner i fredags morse. Till dagen för jubileumsfirandet hade skolan utsmyckats med rader av vimplar och ballonger, i bamba serverades tårta och på eftermiddagen hölls en konsert.

Lärare och övrig personal överraskade eleverna med att komma utklädda. Stilarna skilde sig markant åt men det fanns en tydlig gemensam nämnare – 70-talet.

– Jag tycker att det är roligt. Det är ett ganska modest firande, men det är nog ändå kul för eleverna att se en annan del av oss vuxna, säger Ulrika Rosén, resurspedagog och för dagen även discodrottning.

Ulrika slöt cirkeln

Hon återvände till sin gamla högstadieskola för fyra år sedan och slöt cirkeln, som hon uttrycker det. Det var dock en missnöjd Ulrika Rosén som tillsammans med sina klasskompisar flyttade från Torpskolan till den nybyggda Rydsbergsskolan 1979.

– Det var fyra sjuor och fyra åttor men vi tappade alla killarna i nian. Det var inte bra för oss, säger Ulrika Rosén.

Studielusten var det lite si och så där med. Något som hennes dåvarande fransklärare Harriet Häger, som är på besök i samband med jubileet, kan intyga.

– Jag tycker att det är härligt att se att det kan bli folk av dem ändå, säger hon innan hon försvinner iväg i korridoren med en tårtbit på en papperstallrik.

Ulrika nickar instämmande.

– Franska var inte mitt bästa ämne, jag kan säga att jag inte tyckte att det var så roligt. Sen var jag väldigt mycket tonåring då, jag blev lugnare senare, säger hon.

Ändrade åsikt

Men med tiden skulle hon komma att tycka om skolan och uppskattade bland annat klassföreståndaren Jarl Ankarhems moderna och pedagogiska arbetssätt. Ulrika, som enligt egen uppgift alltid var sen, var van vid kvarsittningar men nu fick hon istället extrauppgifter med sig hem.

Hur var det att komma tillbaka som lärare efter så många år?

– Jätteroligt. Jag sadlade om sent i yrkeslivet och trodde aldrig att jag skulle komma tillbaka hit. Till skillnad från alla andra nya hittade jag också direkt, även om skolan har byggts till och byggts om, säger hon.

Många ur personalen hade ansträngt sig för att höja stämningen i fredags. NO-­läraren Mariah Sandström återskapade sig själv som tonårig, punkig svartrockare och Fredrik Ljungdahl, även han NO-lärare, lämnade inga detaljer därhän klädd i svart läderjacka, en bred brun slips, runda färgade glasögon och en Björn Borg-frisyrliknande peruk. Efter besök i både en second hand- och utklädningsbutik var han lite avundsjuk på Thomas Svensson, som kvällen innan kunde gräva fram sin utstyrsel från den befintliga garderoben.

– Titta här, säger Thomas och pekar på ett tidningsklipp som sitter uppsatt på anslagstavlan i personalens fikarum.

Kom i kläderna

Klippet är från Lerums Tidning, det är tio år gammalt och publicerades i samband med skolans 30-årsjubileum. Både den grällt gula overallen och t-shirten är desamma som på fotot från 2009. Den blå t-shirten var en present från en sponsor efter en DM-vinst i volleyboll. Frågan han ställde sig när han skulle ta på sig kläderna var om han skulle lyckas klämma sig i dem.

– Men det gjorde jag, säger han stolt.

Idrotts- och matteläraren Thomas Svensson har jobbat hela sitt yrkesliv på Rydsbergsskolan, dit han kom som nyutbildad lärare som 26-åring.

– Jag är från Motala men ville röra på mig. Jag sökte tio jobb, och fick allihop, så var det på den tiden.

Den helt nybyggda Rydsbergsskolan lockade mest. Närheten till skolan bara 200 meter från hemmet, närheten till naturen och alla underbara elever har fått honom att stanna. Den största utvecklingen som skett under de 40 åren hittar han i elevernas mognad.

– De har blivit mycket mer självständiga och är mer förberedda på yrkeslivet.

Vad tycker du kännetecknar Rydsbergsskolan?

– Sammanhållning, utveckling, och att vi tar till vara på varje elev så bra som möjligt.