Jonseredsvägen vilar på en vacker stenmur från 1770-talet, som dessvärre rasat på vissa platser. Nu har kommunen fått grönt ljus på att reparera den.
Jonseredsvägen vilar på en vacker stenmur från 1770-talet, som dessvärre rasat på vissa platser. Nu har kommunen fått grönt ljus på att reparera den. Bild: Alfred Dikalow

Grönt ljus för reparationen av Jonseredsvägen

Jonseredsvägen är nästan 250 år gammal men sedan den gamla stenmuren som den vilar på rasade för fyra år har vägen blivit livsfarlig att beträda och hållits stängd. Efter att ärendet om vägens reparation gått i långbänk hos mark- och miljödomstolen har Partille kommun nu fått grönt ljus att sätta igång med arbetet. Känsliga naturvärden gör dock att det kommer att dröja några år innan man kan beträda vägen igen.

ANNONS
|

För fyra år sedan, i februari 2019, rasade delar av den mur som Jonseredsvägen vilar på, till olycka för både Lerums- och Partillebor som över en natt blev utan sin väg. Speciellt för de närboende har vägens stängning varit problematisk.

Den vackra muren är från 1770-talet och smälter väl in i området, men de perukklädda män som bestämde hur den skulle konstrueras hade inte riktigt tagit höjd för att lastbilar och andra tunga fordon så småningom skulle beträda vägen. Belastningen blev över tid helt enkelt för stor.

På vissa delar av vägen kunde man efter raset konstatera att bärkraften under asfalten var obefintlig och att det därför var livsfarligt att beträda vägen – oavsett om man gick till fots eller färdades i ett fordon.

ANNONS

Sedan dess har man stoppats av en barriär och fått välja andra vägar om man vill ta sig till grannkommunen Lerum.

Samma år som den stängdes av ansökte Partille hos mark- och miljödomstolen om tillstånd att påbörja ombyggnationen av vägen. Det är fyra år sedan.

I november 2021 skrev Partille Tidning om att mark- och miljödomstolen beslutat att kommunens ansökan behövde kompletteras, bland att med en miljöteknisk markundersökning.

Ett känsligt område

Anledningen till att domstolen var kinkiga är att den skadade vägen ligger i ett natura 2000-område, vilket innebär att det inte är helt okomplicerat att bygga utan att skada det känsliga ekosystemet.

– Säveån är klassat som ett natura 2000-område. Det finns ett högre formellt skydd för den miljön än vanlig skog eller natur och då krävs det ju mer undersökningar för att få tillstånd. Man behöver ofta utföra fler skyddsåtgärder för att kunna gå in och bygga i de här områdena, sa Per Söderquist, teknisk chef på samhällsbyggnadskontoret, då.

Per Söderquist, teknisk chef på samhällsbyggnadskontoret.
Per Söderquist, teknisk chef på samhällsbyggnadskontoret. Bild: Partille kommun

Nu har mark- och miljödomstolen beslutat att Partille kommun vidtagit tillräckligt med åtgärder för att få påbörja arbetet med att reparera vägen. Per Söderquist förklarar att beslutet, som kom vid årsskiftet, innebär att det nu pågår febril aktivitet för att komma igång.

– Nu håller man på för fullt med konsulter utifrån det underlaget vi fått av domstolen, för att projektera själva genomförandet och ta fram förfrågningsunderlag. Det kommer ta största delen av 2023 för att få fram de här handlingarna. Det är en hel del arbete, säger han.

Det tog ett tag det här. Är det skönt att få sätta igång?

– Det var den förberedande processen som tog lång tid. När allt var på plats så gick ansökan rätt igenom, säger Söderquist.

Kan börja bygga 2024

Förhoppningen är att man kan påbörja själva reparationen redan nästa år.

– Första byggsäsongen blir nästa sommar, då vi hoppas kunna dra igång själva ombyggnationen från och med maj 2024. Då ska vi förhoppningsvis ha en entreprenör färdig.

Innan man tar första spadtaget krävs också en del speciella åtgärder för att skona flora och fauna.

– Det finns en del förebyggande arbete som inte kan vänta på upphandlingen av entreprenör. Det handlar om att att ta bort växtlighet i området och hindra fåglar från att bygga bo där det ska jobbas. De åtgärderna ska vi försöka genomföra nästa vinter, säger Per Söderquist.

Tidningen har tagit del av mark- och miljödomstolens dom i ärendet och där framgår bland annat att man enbart får bygga mellan den 1 maj och 30 september varje år och att reparationsarbetet måste vara färdigställt inom sju år från det att domen vunnit laga kraft.

Kan vara klart 2025

Entreprenören måste också ta hänsyn till vattenflöden, djur- och natur och områdets estetik för att smälta in väl.

”Den nya stödmuren ska kläs med klamrad sten av liknande sort som i befintlig mur och av oregelbunden form för att efterlikna utseendet i befintlig mur. Sten från den rivna muren ska placeras i de skarvar som uppstår mellan prefabricerade element samt mellan den nya och befintliga stenmuren”, står det i domen.

En av de 18 villkoren som måste följas handlar om fågelholkar:

”Omedelbart efter att anläggningsarbetena har avslutats ska fyra fågelholkar anpassade för forsärla och strömstare sättas upp, två under respektive bro i området”.

Att mark- och miljödomstolen nu godkänt kommunens ansökan innebär att man ligger i fas med sin ursprungliga tidslinje i vilken vägen kan stå klar som tidigast 2025 och till en uppskattad kostnad av 50 miljoner kronor. Dyker några hinder upp på vägen kan det dock dröja längre och bli dyrare.

LÄS MER:Lerums hundägare blir bönhörda – kommunen satsar på rastgårdar

LÄS MER:Ny cykelled planeras mellan Göteborg och Herrljunga

LÄS MER:Stjärnkocken har landat – på Aludden i Lerum

ANNONS