175 synpunkter inkom ifjol på buss 525 som kör mellan Alingsås och Lerum.
175 synpunkter inkom ifjol på buss 525 som kör mellan Alingsås och Lerum. Bild: Filip Landqvist

Här är busslinjerna i Lerum som får flest klagomål

Över tusen synpunkter på busslinjerna i Lerum inkom till Västtrafik ifjol. Två linjer sticker ut – med sammanlagt 968 klagomål.
– Bussen körde förbi min son två dagar i rad, säger en resenär.

ANNONS
LocationLerum||

Mellan januari och december ifjol fick Västtrafik in sammanlagt 1300 synpunkter på busslinjer som går i och genom kommunen. Hela 795 av dem rörde bussen X3, som kör hela vägen från Angered i Göteborg till Gråbo i Lerum.

En buss som främst rattas i närområdet, linje 525, har också fått en hel del kritik. 173 personer har klagat på bussen som går från Brobacka i Alingsås till Sjövik, Gråbo och Lerum.

Många är missnöjda med busschaufförerna, som bland annat får kritik för sitt bemötande, körsätt och att de tittar på mobilen. En förälder berättar att hennes son var rädd hela vägen hem från skolan. ” Busschauffören körde fort och stannade inte vid hållplatserna. Han fick åka med till slutstationen fastän han hade plingat”.

ANNONS

Bussar kör förbi

Ett 30-tal personer har också klagat på att förarna helt enkelt kört förbi busshållplatsen där de stått och väntat. En person beskriver hur hen själv fick åka och hämta sitt ledsna barn vid en hållplats.

Alla synpunkter på förare skickas till aktuellt trafikbolag, enligt Västtrafiks affärsutvecklare Anne Garcia Solving.

– Det är ju de som är arbetsgivarna. Sedan hanterar de synpunkten vidare internt.

Att en buss kör förbi hållplatsen, är det acceptabelt?

– Det finns säkert en massa olika anledningar till att det kan bli så, men självklart ska vi inte köra förbi resenärerna. Och de synpunkter som innehåller det klagomålet skickas ju vidare till trafikföretaget så att de får det till sig.

Ett annat vanligt irritationsmoment är att bussen är sen, så att man missar sin anslutning till jobbet. Många upplever också att det är väldigt trångt, främst på morgnarna.

”Det står folk som fyller hela bussens gångar så att när folk ska gå av, måste 5-10 personer antingen gå av bussen eller så trycks de ihop i ett hörn” skriver en person.

Får Västtrafik till sig att bussar är överfulla, försöker man sätta in förstärkning, enligt Anne Garcia Solving.

– Och vi följer upp de förstärkningar som finns för att se om det finns ett permanent behov. Men man vill ju verkligen förstärka där det behövs mest, och inte ha ett för stort antal fordonsrörelser in till stan eller Göteborg i onödan.

Förare får beröm

Två gånger fick faktiskt buss 525 beröm, båda gångerna för att chauffören varit trevlig. Att det kommer in mycket mer klagomål än beröm tror Anne Garcia Solving beror på att människor har en större tendens att höra av sig när något inte fungerar. Varför just linje 525 fått extra mycket kritik kan hon inte svara på.

– Men av 33 000 resor per månad känns ändå i genomsnitt 20 synpunkter helt okej. Eller vi ska såklart aldrig säga att det är okej när det handlar om negativa synpunkter, men det är många fler som reser än som hör av sig.

LÄS MER:Så gjorde Johan för att fånga norrskenet i Lerums kommun på time lapse

LÄS MER:Efterlängtad satsning för Lerumsborna: Följ nyhetsflödet via sajten

LÄS MER:Därför lanserar Lerums Tidning en nyhetssajt

ANNONS