Tack Lerum! Önskar LT:s redaktion och annonsavdelning. Längst fram med tidningen står Jonas Rindefjell, LT:s chefredaktör. I bakre raden från vänster står Tobias Kjellberg, journalist, Niclas Nicander, säljare, Daniel Elfvelin, journalist, Nina Olsson, säljare, Fredrik Oredsson, försäljningschef och Johan Eriksson, digital strateg. Frånvarande på bild är journalisterna Carina Svensson och Rebecca Hådell.
Tack Lerum! Önskar LT:s redaktion och annonsavdelning. Längst fram med tidningen står Jonas Rindefjell, LT:s chefredaktör. I bakre raden från vänster står Tobias Kjellberg, journalist, Niclas Nicander, säljare, Daniel Elfvelin, journalist, Nina Olsson, säljare, Fredrik Oredsson, försäljningschef och Johan Eriksson, digital strateg. Frånvarande på bild är journalisterna Carina Svensson och Rebecca Hådell. Bild: Carina Svensson

Lerums tidning en av Sveriges mest lästa lokaltidningar

Lerums tidning är en av Sveriges mest lästa lokaltidningar, det visar färska siffror från Kantar Sifo. Sett till sitt utgivningsområde är det bara ett fåtal andra tidningar som har marginellt högre läsning.
– Det är väldigt, väldigt bra faktiskt, säger Helena Bodén, affärsområdeschef vid Kantar media.

ANNONS
|

Lerums tidnings papperstidning har 27 000 läsare, det visar den senaste helårsrapporten från mediaundersökningen i Orvesto Konsument, som drivs av Kantar Sifo.

Sett till Lerums kommun läser 68 procent av invånarna i åldrarna 16 till 80 år varje nummer av LT:s papperstidning. Åtta av tio Lerumsbor har efter fem raka nummer läst åtminstone ett av dem.

Helena Bodén, affärsområdeschef vid Kantar media, kan bara dra sig till minnes två andra tidningar i hela Sverige som har marginellt högre läsning, sett till sina utgivningsområden.

– Det är väldigt, väldigt bra faktiskt. Jag kan bara komma på Markbladet och tidningen ”Sju” i Övik, som båda ligger på 70 procents räckvidd i sina utgivningskommuner, som ligger högre, säger hon.

ANNONS
Helena Bodén, affärsområdeschef vid Kantar media.
Helena Bodén, affärsområdeschef vid Kantar media. Bild: Kantar Media

I normala fall har lokaltidningar mellan 40 och 50 procents räckvidd, enligt Helena Bodén. Till exempel har Alingsåskuriren omkring 47 procents läsning, berättar hon, vilket får anses vara bra i sammanhanget.

Ett stort tack

Hon nämner också Kalmarposten, som ligger på 43 procent, och Göteborgs-Posten: 42 procent.

– Om man tittar på era kompisar inom Stampen kommer ingen upp i samma siffror som ni, trots att man då kollar läsare både digitalt och i print, säger Helena Bodén.

Den 1 mars i år startade LT upp en ambitiös nyhetssajt, som har haft en succépremiär. Där kan läsare följa ett dagligt nyhetsflöde där LT också rapporterar direkt om pågående händelser.

I framtiden kommer läsarsiffror från sajten också att synas i Kantar Sifos undersökningar.

– Ett stort tack till alla som bor i kommunen som läser tidningen. Jag blir jätteglad över de fina läsarsiffrorna, säger Carina Svensson, som har varit journalist på Lerums tidning i 15 år.

Många läsare utomsocknes

Jonas Rindefjell, LT:s nye chefredaktör, fyller i:

– Att våra lokala nyheter är så uppskattade och lästa värmer mitt journalisthjärta. Att läsarna ger oss ett stort förtroende sporrar oss att fortsätta utvecklas för att leverera journalistik som gör skillnad, säger han och tillägger:

– Eftersom vi nyligen lanserade LT:s nyhetssajt kan vi nu erbjuda det bästa av två världar: En veckospäckad papperstidning direkt i brevlådan kombinerat med en levande nyhetssajt där du blir uppdaterad direkt när det händer något.

En dryg femtedel av LT:s läsare bor utanför kommunen, visar undersökningen. En övervägande majoritet av dem kommer från Göteborg, därefter syns läsare från Alingsås och Partille.

LÄS MER:Succéstart för nyhetssajten – nu lanserar Lerums Tidning nyhetsappen

LÄS MER:Så gör du för att ladda ner Lerums Tidnings nyhetsapp

LÄS MER:Efterlängtad satsning för Lerumsborna: Följ nyhetsflödet via sajten

ANNONS