Lungsjuke Lennart, 67, kunde inte boka tid för covidvaccin

Floda vårdcentral rekommenderade förra veckan sina äldre patienter att boka tid för vaccin – men det uppstod snabbt problem. När lungsjuke Lennart Gustafsson, 67, försökte boka tid trodde han först att det var han som gjorde fel. Nu är han orolig för att fler kommit i kläm.
– Det är ett svek mot de av oss som är äldre och som har svårt för datorer och gör så gott vi kan, säger han.

ANNONS
|

Det var under tisdagen som Närhälsans vårdcentraler drog igång årets vintervaccinationer mot säsongsinfluensa och covid-19.

I år har Västra Götalandsregionen tryckt särskilt hårt på att äldre bör ta båda vaccin. Detta efter att Folkhälsomyndigheten konstaterat en ökad smittspridning av covid-19, något som märkts inte minst på regionens sjukhus.

– Man ska vara rädd om sig och gå in och boka en tid för vaccination, sade Thomas Wahlberg, smittskyddsläkare i Västra Götaland, till LT förra veckan.

Så sent som under tisdagen meddelade Folkhälsomyndigheten att spridningen av covid-19 kommer att eskalera ytterligare innan den avtar, och socialminister Jakob Forssmed (KD) inskärpte allvaret på nytt.

ANNONS

– Om du rekommenderas att ta vaccinet: Gör det, sade socialministern till TT under tisdagen.

Fick hjälp av en yngre vän

Så förra veckan skickade Floda vårdcentral ut brev till sina listade patienter över 65 år, och uppmuntrade dem att boka tid för vaccination via vårdcentralens hemsida. Men det skulle visa sig inte vara helt enkelt.

Vårdtagare som ville boka tid för vaccination mot covid-19 fick meddelandet att det inte fanns några lediga tider – alls.

Lungsjuke Lennart Gustafsson, 67, är en av dem som försökte hörsamma vårdcentralens uppmaning.

– Jag försökte boka tid för covidvaccin själv och jag misslyckades, för att det kom bara upp ett meddelande att det inte fanns några lediga tider, och jag tittade ända fram till februari, säger Flodabon.

Han fortsätter:

– Då trodde ju jag att det var fel på mig, för att det brukar vara fel på mig när inte jag klarar något vid datorn.

Lennart Gustafsson fick senare hjälp av en yngre vän, som han känner genom en ideell förening.

– Då konstaterade han att jag inte hade gjort fel och att det inte var något fel på min dator. Han trodde att de inte hade fått in vaccinet än och gav mig då rådet att avvakta till dagen före vaccinstarten. Att det skulle vara en totalt undermålig sajt, den tanken fanns varken hos mig eller min datorkunnige vän.

En del kan bli utan vaccin

När det var samma problem också under måndagen åkte båda ner till Närhälsans vårdcentral i Floda.

Där fick Lennart Gustafsson veta att det visst finns lediga tider för vaccination mot covid-19 – men för att det ska fungera måste patienten boka tid för säsongsinfluensa; inte för vaccin mot covid-19.

– Det betraktar jag som totalt fiasko. Totalt vansinne. Så här får det bara inte vara, säger Lennart Gustafsson.

Han vill emellertid berömma personalen som hjälpte honom på vårdcentralen.

– Det var nästan att jag började titta efter vingar på hennes rygg för hon var en sådan ängel.

Lennart Gustafsson fick hjälp med vaccinationen på plats, men fruktar att det finns fler som kört fast.

– Det jag tycker är allvarligt med det här är att det är ett svek mot de av oss som är äldre och som har svårt för datorer och gör så gott vi kan, säger Lennart Gustafsson.

Så fortsätter han:

– Det finns en risk att den som står och väger om den ska ta vaccin eller inte avstår på grund av bokningsproblem. Det är ett svek mot den underbara personalen som sitter i receptionen och tar emot oss. Jag har alltid blivit väldigt väl behandlad av de i receptionen och de ska inte behöva möta vårdtagare som är missnöjda på grund av helt onödiga problem.

Chefen: Vi har informerat i brevet

Carl-Johan Dahlin är chef för Närhälsan Floda vårdcentral. Han bekräftar att det inte har gått att boka vaccintider för covid-19-vaccin via valalternativet med samma namn – i stället måste patienten söka tid för säsongsinfluensa. Väl på plats kan sedan patienten välja det ena eller andra vaccinet, eller båda.

Blir inte allt det här lite dumt med tanke på att målgruppen inte är den mest datorvana?

– Man har ju alltid kunnat ringa hit. Det hade kunnat göras ännu enklare på webben, men då kanske det är en större utveckling som behövs för att göra det enklare på något sätt, svarar Carl-Johan Dahlin.

När LT tittar på vårdcentralens hemsida är det möjligt att boka tid för följande:

• Provtagning labb

• Psykologtid

• Snabbmottagning sjuksköterska

• Säsongsinfluensa 2023/2024

• Vaccination covid-19

Det sistnämnda alternativet går alltså inte att använda – det står kvar sedan höstens tidigare vaccinationer mot covid-19, menar Carl-Johan Dahlin.

Han berättar att vårdcentralen måste benämna det ”rätta” valalternativet för Säsongsinfluensa 2023/2024, för att det ska registreras på rätt sätt i Västra Götalandsregionens datasystem.

”Totalt uselt svar.”

Han menar också att bokningsblundern inte har lett till några större problem. Det är bara någon enstaka patient som har hört av sig om saken, berättar han.

– Det här hade kunnat göras bättre, det håller jag med om. Men samtidigt kan man ju alltid ringa hit, så är det någon som inte kan komma in är det bara ett samtal bort.

Kan det inte vara ett stort mörkertal här och många som inte hör av sig?

– Det kan det vara, men sedan tror jag det är många som har hört av sig. Några har kommit till receptionen och bokat tid, svarar Carl-Johan Dahlin.

Han menar också att rätt information har framgått i det brev som vårdcentralen skickade ut inför vaccinstarten. I brevet, som LT har tagit del av, står det:

”Du som får detta brev rekommenderas vaccination mot influensa och covid-19. Du kan vaccinera dig samtidigt mot influensa och covid-19. Du behöver därför bara boka en enda tid. I år kan du vaccinera dig från och med den 7 november”.

Det finns också en uppmaning att boka sin tid via vårdcentralens hemsida.

Är det något du vill tillägga?

– Jag blir bara nyfiken att man inte hör av sig hit om man vill boka en tid, det låter väldigt märkligt. Hittar man inte på webben brukar man ringa. Hittar man inte det man söker, så ring oss. Vi har sköterskor som hjälper till med bokningar. Då har man chans att fråga också.

Tas inte på allvar

Lennart Gustafsson är inte belåten med Carl-Johan Dahlins svar.

– Uselt. Totalt uselt svar. Det handlar inte om att det var svårt att förstå, det handlar om att det är helt fel information. När du går in på vaccination mot covid-19 så finns det inga tider. Det är väl inte en fråga om att göra det enklare, det handlar om att ge korrekt information, säger han.

Vad tänker du om perspektivet att det alltid går att ringa?

– Ja, men vi utgick ju från att appen var riktig! Då trodde ju vi att de inte hade fått in vaccinet än. Vi visste ju inte att appen (hemsidan) var så här vansinnigt dålig. Och dessutom gör de ett utskick som man får i brevlådan: där kan de ju ge korrekt information, att när man bokar tid på appen måste man ta det via säsongsinfluensan, svarar Lennart Gustafsson.

Han fortsätter:

– De ska inte överhuvudtaget ha med alternativet ”covid-19-vaccin” om det inte går att boka det. Då ska de stryka det. Det handlar inte om en otydlighet. Det handlar om en grav felaktighet.

Lennart Gustafsson berättar att han är rädd att felet inte tas på allvar, och att det kan få digra konsekvenser.

– För vad han säger egentligen är att det här inte är allvarligt. Han säger att det kunde ha gjorts lite bättre men inte att det är allvarligt. Och det betyder ju att det här kan hända igen. Inte att de har gjort något fel, bara att de kan vara lite tydligare, det är uselt, riktigt uselt.

LÄS MER:Ökad smittspridning av covid-19 – äldre erbjuds dubbelvaccination

LÄS MER:Marcus stamceller räddade livet på man i USA

LÄS MER:Lerums kommun ska bli tryggare – nytt råd inrättas

ANNONS