Rättelse: I en tidigare version av artikeln stod det att det skulle gå fyra pendeltåg och två regiontåg varje timme från Lerum och Floda station, enligt Västtrafik. I efterhand tar Västtrafik tillbaka uppgiften och meddelar att det i verkliga fallet är tvärtom: Fyra regiontåg och två pendeltåg per timme. Det blir därmed två tågavgångar varje timme från Aspen, Stenkullen och Norsesund station efter satsningen; inte fyra som tidigare uppgett.
Om tre år ska Västtrafiks stora tågsatsning på Västra stambanan sättas på räls. Det innebär sex tåg i timmen åt varje håll från tågstationerna i Lerum och Floda. Fyra av dessa tåg är så kallade regiontåg och två är vanliga pendeltåg.
På regiontågen kan resenärer åka som längst till Varberg i söder och Skövde i norr – och de stannar även på hållplatser däremellan. De vanliga pendeltågen kommer anslutas till Västlänken och därmed få ytterligare ett antal hållplatser förbi Göteborgs central.
Från Aspen, Stenkullen och Norsesund tågstation kommer det inte att stanna några regiontåg – där blir det två avgångar per timme med de vanliga pendeltågen.
En pendlarkommun
Priset för satsningen – Aspedalen tågstation och bussarna Lerumsnabben och Gråbosnabben läggs ner. En direktbuss till Göteborg kommer emellertid fortsatt att finnas i Hulan under morgon och eftermiddag.
”Den förändring som berör flest invånare i Lerums kommun är den utökade och uppsnabbade tågtrafiken. För de som i dag reser med tåg in till Göteborg kommer restiderna minska, och utbudet öka”, skriver Mette Ramquist, presschef vid Västtrafik, i ett mejl till LT.
Hon skriver att ungefär 70 procent av invånarna i Lerums kommun (29 000) bor inom två kilometer från någon av tågstationerna.
”Vi har förståelse för att det upplevs som en försämring.”
Lerums kommun har ibland kallats för en ”pendlarkommun” av lokala politiker. Orsaken är att många som lever i kommunen, arbetar i Göteborg.
På LT:s förfrågan delar nu Västtrafik med sig av de nya restiderna till Göteborgs central – från flera platser i Lerums kommun.
Restiderna inkluderar tid för byten (5 min byte buss-buss, 6 min byte buss-tåg) där det är aktuellt.
Lerum – Göteborg
Centrala Lerum:
I dag: 19 minuter med pendeltåg.
Efter satsningen: 14 minuter med regiontåg, 17 minuter med pendeltåg.
Aspen:
I dag: 15 minuter med pendeltåg.
Efter satsningen: 14 minuter med pendeltåg.
Hulan:
I dag: 24 minuter med direktbuss.
Efter satsningen: 24 minuter med direktbuss.
Aspedalen:
I dag: 17 minuter med pendeltåg
Efter satsningen: Tågstation läggs ner.
Mette Ramquist berättar:
”De som i dag reser med tåg från Aspedalen får något ökade restider då stationen inte längre trafikeras. Invånarna i exempelvis Aspenäs och Södra Almekärr får ta sig till Lerum station till fots, med cykel, buss eller bil, och får en något längre resa jämfört med i dag beroende på hur man tar sig dit.”
Hon fortsätter:
”Resan med regiontågen går dock 5 minuter snabbare än idag från Lerum, så den totala restiden behöver inte bli så mycket längre. Vi har förståelse för att det upplevs som en försämring, men vi behöver se till helheten i stråket. I gengäld blir det åtminstone betydligt fler avgångar än i dag.”
Floda – Göteborg
Centrala Floda:
I dag: 26 minuter med pendeltåg.
Efter satsningen: 20 minuter med regiontåg och 23 minuter med pendeltåg.
Uddared:
I dag: 40 minuter totalt, med buss till Floda station och tåg därifrån.
Efter satsningen: 34 minuter totalt, med buss till Floda station och tåg därifrån.
Stenkullen – Göteborg
Centrala Stenkullen:
I dag: 23 minuter med pendeltåg.
Efter satsningen: 20 minuter med pendeltåg.
Ryggebol:
I dag: 47 minuter totalt, med buss till Lerum station och tåg därifrån.
Efter satsningen: 42 minuter totalt, med buss till Lerum station och tåg därifrån.
Hedefors:
I dag: 42 minuter totalt, med buss till Lerum station och tåg därifrån.
Efter satsningen: 37 minuter totalt, med buss till Lerum station och tåg därifrån.
Sjövik – Göteborg
I dag: 60 minuter med Gråbosnabben.
Efter satsningen: 54 minuter totalt, med buss till Stenkullen och tåg därifrån.
Tollered – Göteborg
I dag: 57 minuter med Lerumsnabben.
Efter satsningen: 40 minuter totalt, med buss till Floda och regiontåg därifrån (43 minuter med pendeltåg).
Gråbo – Göteborg
Centrala Gråbo:
I dag: 38 minuter med Gråbosnabben.
Efter satsningen: 38 minuter totalt, med buss till Stenkullen eller Lerum och tåg därifrån.
Olstorp (berörs ej av satsningen):
I dag: 52 minuter med buss X3.
Efter satsningen: 52 minuter med buss X3.
Norsesund – Göteborg
I dag: 32 med pendeltåg.
Efter satsningen: 29 minuter med pendeltåg.
Källa: Västtrafiks presschef Mette Ramquist.
Stora störningar innan tågsatsning
Men innan tågsatsningen kan falla på plats behöver den 100 år gamla kontaktledningen utmed tågsträckan att bytas – ett omfattande arbete, enligt Jörgen Einarsson, regional direktör vid Trafikverket Väst. Arbetet kommer att påbörjas under december månad i år och pågå i två år. Det kommer innebära stora störningar för tågtrafiken.
”Ett persontåg i timmen.”
Så här sade Jörgen Einarsson under ett informationsmöte i Dergårdsteatern i höstas:
– Vi har funderat på om vi bara kan jobba på nätterna men då hade det tagit väldigt mycket längre tid, mellan fem och sex år. Så vi har landat ner i att vi ska göra en effektiv produktion som tar två år.
Så fortsatte han:
– Det är jättekomplext och vi inser också att det får en väldigt stor påverkan. Men vi inser också att vi kan ha ett spår öppet.
Planen är att ha ett spår öppet under hela renoveringsperioden. Det innebär ett persontåg varje timma.
– Kapacitetsplanen pågår. Inriktningen just nu är att det ska gå ett persontåg i timmen i varje riktning. Vi kommer att veta mer längre fram, men det är så det ser ut just nu, sade Jörgen Einarsson.
Fotnot: Tänkte du på att restiden med tåg till Göteborg från Lerums kommun minskar med några minuter generellt sett? Det förklaras med att både Aspedalen och Sävenäs tågstation avvecklas som en del i satsningen och därmed kommer tågen inte att stanna där.
LÄS MER:Aspedalens öde klubbat – då försvinner tågstationen och direktbussarna
LÄS MER:Nu ska även rullstolsburna kunna åka tåg från Floda
LÄS MER:Två bussar i Gråbo kan försvinna