Nyheten i korthet
• Appen Tickital, där du kan hyra ut din periodbiljett i kollektivtrafiken, gjorde succé i SVT-programmet ”Draknästet” och erbjöds miljonbelopp av drakarna.
• Men trafikbolagen gillar inte appen och flera är öppet kritiska. Västtrafik menar att skattebetalarnas pengar går till vinst för Tickital. Användarna riskerar dessutom att få sin biljett spärrad.
• Draken Susanne Najafi blir förvånad när hon får kännedom om trafikbolagens kritik. Hon menar att Tickital måste samarbeta med trafikbolagen.
När vd Saliou Sall presenterade appen Tickital för investerarna i SVT-programmet ”Draknästet” på torsdagen blev intresset stort bland drakarna. Men det var inte helt utan kritiska frågor.
– Lokaltrafikaktörernas intäkter kommer väl att minska eftersom det är färre som betalar? säger draken Susanne Najafi i programmet.
– Vi ser det på ett helt annat sätt. Genom att du kan dela på biljetten delar du på priset och fler kan köpa biljetter. Jag skulle vilja vända på det och säga att fler kommer att ha råd att köpa biljetter med hjälp av oss, svarar Saliou Sall.
– Det var ett bra svar. Det du gör är nästan en typ av demokratisering, att fler får tillgång till kollektivtrafik, säger en imponerad Susanne Najafi.
Tillsammans med två av de andra drakarna bestämde hon sig för att stötta Tickital med 1,5 miljoner kronor. Susanne Najafi hade dock kravet att Tickital ska gå att använda i Stockholms kollektivtrafik, vilket ännu inte är fallet.
Tickital – så fungerar det att hyra ut biljetten
1. Uthyraren lägger upp en annons i appen med biljettinformation och pris.
2. Hyraren bokar och betalar till Tickital med swish.
3. Hyraren får tillgång till uthyrarens biljett genom en länk som uthyraren klistrat in.
5. När hyraren aktiverat biljetten bekräftar hen det i Tickital.
6. Efter bekräftelsen får uthyraren automatiskt betalt med Swish.
7. Tickital tar en avgift på 23 procent av uthyrningspriset.
(Beskrivningen gäller Västtrafikbiljetter, det ser lite olika ut beroende på region.)
I dagsläget kan du hyra ut din månadsbiljett i nio regioner, inklusive Västtrafik, Hallandstrafiken och Skånetrafiken. Men vad som inte kom fram i programmet är att det inte är tillåtet att hyra ut eller sälja sin biljett i de tre nämnda regionerna.
– Om man bryter mot våra köpvillkor så riskerar man att få periodbiljetten spärrad, säger Karin Wadmark, försäljningschef hos Västtrafik.
Hon ser inga fördelar med Tickital för Västtrafiks del.
– Vi är positiva till innovationer och nya tjänster, men inte om det sker på bekostnad av skattebetalarna. Vi behöver intäkterna för att utveckla kollektivtrafiken.
Tickital hävdar att de får fler att åka kollektivt och i förlängningen innebär ökade inkomster även för er. Har de fel?
– Det är säkert så att fler åker kollektivt, men pengarna återinvesteras inte i kollektivtrafiken, utan går till vinst för Tickital.
Rapport: Bilen ökar – kollektivtrafiken minskar
Samtidigt konstaterar Västtrafik själva i en ny rapport att bilåkandet ökar och kollektivtrafikresorna minskar. GP har skrivit om resenärer som använder Tickital för att de menar att de inte har råd att åka kollektivt annars.
Vad vill du säga till dem som tycker att det är för dyrt att åka kollektivt?
– Vad biljetter ska få kosta är en politisk fråga.
Kommer exponeringen i ”Draknästet” att innebära någon åtgärd från er sida?
– Inte som vi ser nu. Vi bevakar löpande utvecklingen så får vi se om vi ska göra något framöver. Det är fortfarande ett begränsat antal biljetter det handlar om.
Trafikbolagen i Halland och Skåne är inne på samma spår.
”De har varit i kontakt med oss och vi har helt olika syn på frågan. Ur vår synvinkel är deras tjänst ytterst tveksam och tillför inte våra kunder någonting”, skriver Skånetrafikens presskommunikatör Caroline Å Eskilsson i ett mejl.
Risken: Din biljett spärras i appen
”Vi bevakar tjänsten kontinuerligt, men har ännu inte vidtagit några åtgärder”, svarar Jesper Andersson vid Hallandstrafiken.
I alla tre regioner gäller att du riskerar att bli helt eller delvis spärrad om du hyr ut din digitala biljett. Än så länge har det dock inte skett mot Tickital-användare.
Så säger trafikbolagen om Tickital
Västtrafik: Förbjudet att hyra ut biljett. ”Det är bra att fler åker kollektivt, men vi behöver biljettintäkterna.”
Hallandstrafiken: Förbjudet att hyra ut biljett. ”Vi bevakar tjänsten (Tickital) kontinuerligt, men har ännu inte vidtagit några åtgärder.”
Skånetrafiken: Förbjudet att hyra ut biljett. ”Ur vår synvinkel är deras tjänst ytterst tveksam och tillför inte våra kunder någonting.”
UL (Uppsala): Tillåtet att hyra ut biljett. ”Har ännu inte tagit ställning till om åtgärder ska vidtas.”
Östgötatrafiken: Tillåtet att hyra ut biljett. ”Finns i dag inga restriktioner, men den här typen av tjänst är inget som vi stödjer.”
X-trafik (Gävleborg): Tillåtet att hyra ut biljett. ”Om man lånar ut en digital biljett finns det dock risk att den som lånar den inte skickar tillbaka den.”
Länstrafiken Kronoberg: Tillåtet att hyra ut biljett. ”Det finns inga hinder i de allmänna villkoren för uthyrning eller försäljning.”
Kalmar länstrafik: Tillåtet att hyra ut biljett. ”Om man tar betalt för att låna ut eller överlåta sin digitala biljett är inget Kalmar länstrafik kan kontrollera.”
Blekingetrafiken: Tillåtet att hyra ut biljett. ”Just nu finns inga inplanerade åtgärder gentemot Tickital, men vi följer utvecklingen och ser om vi behöver titta över de villkor vi har i dag.”
(Källa: Enkät bland de regioner vars biljetter finns till uthyrning i Tickital.)
Samtidigt fortsätter Tickitals expansion. I appen har ytterligare åtta regioners kollektivtrafik lagts till, med informationen ”kommer snart”. Dock inte Stockholm.
Orsaken till det är att Stockholms lokaltrafik saknar funktionen att låna ut sin digitala periodbiljett. Det är alltså inte en fråga som Tickital äger. Men det bekymrar inte vd Saliou Sall, som svarar på frågor via mejl.
”Styrkan i ett bra bolag ligger väl i att vara anpassningsbar, eftersom trender och marknader hela tiden ändras. Vi fortsätter arbeta för att göra tjänsten tillgänglig på fler ställen, inklusive Stockholm. ”
Draken: Kräver att Stockholm är med – eller Berlin
När draken Susanne Najafi får höra om detta, markerar hon åter att hennes investering i Tickital är villkorad.
– Jag investerade med villkoret att de skulle få med sig Stockholm eller motsvarande, men först efter årsskiftet tar vi definitivt beslut, säger hon.
Vad menar du med ”eller motsvarande”?
– En storstadsregion, typ Berlin.
Hon tycker fortfarande att Tickitals affärsmodell är spännande, speciellt om den bidrar till att fler köper månadsbiljett.
– Då blir det något som är positivt för både resenärernas plånbok och regionernas intäkter. Och planeten förstås.
Samtidigt blir hon förvånad när hon får höra att flera av de regionala trafikbolagen är kritiska till appen.
– Man kan inte motarbeta systemet, tjänsten måste utvecklas tillsammans med aktörerna i branschen. Men återigen: vi ska kolla på det först efter årsskiftet.
När detta skrivs har Tickital cirka 120 biljetter ute till uthyrning i Västtrafiks område. Det gör regionen till Tickitals i särklass största inkomstkälla. Enligt företaget har man cirka 53 000 registrerade användare och vid varje uthyrning tar Tickital en avgift på 23 procent.
Jämför med Spotify och Airbnb
Saliou Sall tycker inte att man tar en för stor avgift, även om han trycker på att företaget ”är ödmjuka” inför användarnas åsikter.
"Vi erbjuder en säker tjänst och väldigt snabb service, samtidigt jobbar vi med ständiga förbättringar av vår app, främst utefter användarnas önskemål. Kollar man våra omdömen och recensioner så verkar de som använder appen vara nöjda.”
Västtrafik gillar inte er produkt. Hur ska du övertala dem att samarbeta med er?
"Jag delar inte din bild av att Västtrafik inte gillar vår produkt, vi har haft väldigt bra diskussioner med många inom Kollektivtrafiksverige och Västtrafik är inget undantag. Det är vår uppgift att stärka relationen så att alla kan se värdet av Tickital, och vi jobbar mot det målet dagligen.”
Han konstaterar att det är ett mödosamt arbete att få med alla på tåget, men är fast besluten att fortsätta övertalningskampanjen.
”De bolagen som blivit störst och gjort störst skillnad har alla en sak gemensamt: Branschen de opererade i tog till en början inte emot dem med öppna armar. Ta Spotify, Airbnb och Uber som exempel.”
Hur ser du på att era kunder i Västra Götaland, Halland och Skåne riskerar att få sina månadsbiljetter spärrade?
”Vi förstår att detta kan skapa oro, och jag hoppas verkligen att kollektivtrafikoperatörerna inte väljer att straffa sina resenärer genom att spärra biljetter. Min hand är utsträckt för att föra en dialog om detta och jag hoppas vi kan skapa en öppen debatt för att hitta lösningar som gynnar alla.”
LÄS MER:Aspedalens öde klubbat – då försvinner tågstationen och direktbussarna