Torbjörn Olsson ger skräckfyllt liv åt Astrid Lindgrens vildvittror

Hur skulle en vildvittra se ut om den var med i Game of Thrones? Med den utgångspunkten tog sig Torbjörn Olsson an arbetet med den nya Ronja Rövardotter-serien.
Hollywoodveteranen anlitades för att återskapa Astrid Lindgrens fantasyvärld. Möt Tolleredsbon som berättar om vägen till världens största filmindustri, hur man får en borg att rämna – och varför han inte vill ha en Oscarsstatyett.

ANNONS
|

Dunder av hovar mot marken, en jagad ryttare på en stig – och så plötsligt sveper två skepnader ner från skyn och sliter förföljarna ur sadlarna. Den inledande scenen i Ronja Rövardotter-serien är mörk, dramatisk, med en helt annan ton än i den klassiska filmatiseringen från 1984.

I snart tre och ett halvt år har Torbjörn Olsson arbetat med projektet. Nu visar han några smakprov på en av sina stora datorskärmar på kontoret i Tollered. Som ansvarig för de visuella effekterna har han bland annat lett arbetet med att ge liv åt väsen som grådvärgar, rumpnissar och den största utmaningen av dem alla – vildvittrorna.

ANNONS

– Det fanns tydliga krav på att det absolut inte fick vara någon människa i kostym eller billiga dataeffekter.

Knackade dörr i London

Genom att anlita Tolleredsbon gick uppgiften till en veteran med erfarenhet från några av världshistoriens största filmproduktioner.

Allt startade på 90-talet när han tröttnade på att bygga ställningar på sin pappas företag i Falkenberg. Efter ett armbrott var det också svårt att sköta arbetet, förklarar Torbjörn och visar upp ett skrovligt ärr på vänster underarm.

Ynglingen som tillbringat skolåren i bildsalen sökte istället bidrag för att få en praktikplats hos en air brush-konstnär. Försäkringskassan sa nej, men kom med ett motförslag – en kurs i multimedia.

"Vad är det?” undrade Torbjörn. Wow-känslan var maximal när han började lära sig fotomontage. Den tidigare något hopplöse gymnasieeleven var nu som en vetgirig svamp. Han gick från stillbild till rörlig bild och tog alla möjligheter som dök upp att arbeta med bildmanipulationer och effekter.

Efter Hollywoodkarriären bosatte sig Torbjörn Olsson med sin familj i Tollered där han även har sitt kontor.
Efter Hollywoodkarriären bosatte sig Torbjörn Olsson med sin familj i Tollered där han även har sitt kontor. Bild: Daniel Elfvelin

I bakhuvudet fanns Jurassic Park, filmen som 1993 revolutionerade effekter på vita duken. Drömmen fanns att jobba utomlands och Torbjörn åkte till England för att visa upp vad han gjort.

– På vinst och förlust tog jag en VHS-kassett, åkte till London och knackade dörr, bokstavligt talat, och fick napp.

Det dröjde inte länge innan han anlitades för den ena jättelika produktionen efter den andra. På meritlistan finns Sagan om Ringen, King Kong, Tomb Raider och James Bond.

– Det var väldigt mycket som en virvelvind, beskriver Torbjörn tillvaron.

Ett känslomässigt ånglok

Han flög fram och tillbaka mellan London och Nya Zeeland och karriärmässigt levde han sin dröm, men framgångarna hade sitt pris: Efter tio års förhållande tog det slut med flickvännen Linnea.

– Det är väldigt slitigt med någon som till hundra procent är fokuserad på karriären. Jag var väldigt egocentrerad och så här i efterhand kan jag tänka att det inte är en speciellt trevlig egenskap. Jag var en väldigt annorlunda person.

Brytpunkten kom 2004. Torbjörn drabbades av utmattningssyndrom och började ifrågasätta sina livsval.

– Där hände det något, som kallas 30-årskris antar jag. Jag frågade mig själv hur jag kunde vara ett sånt känslomässigt ånglok som gick genom livet och tänkte att jag var störst, bäst och vackrast.

Torbjörn och Linnea tog upp kontakten och gav relationen en ny chans. Ganska omedelbart kom prövningen när han fick erbjudandet att ansvara för de visuella effekterna i ”Stolthet och fördom” med Keira Knightley i huvudrollen.

Stängde dörren till Hollywood

Torbjörn tackade nej. Han såg vart trappstegen i karriären höll på att föra honom, men också följderna i andra änden.

– Hade jag satsat hade jag antagligen haft en Oscar eller två, men ingen familj. Jag har jobbat tillsammans folk som vunnit Oscars och ser hur deras familjeliv är – totalt dysfunktionellt. Jag är så extremt osugen på att ha en Oscar, det hade inte varit värt priset på något sätt.

Utlandskarriären var dock inte helt slut. De följande åren gjorde Torbjörn insatser i bland annat Avatar och I Robot på Nya Zeeland, men när frågan kom om den första Bilbo-filmen stängde han dörren till Hollywood.Tillsammans med Linnea och barnen Astrid och Charlie reste han hem till Sverige och bosatte sig i Tollered.

I dag har han en helt annan inställning till privatlivet.

– Jag gör så gott jag kan och försöker vara en bra make och omhändertagande förälder.

Torbjörn Olsson

Ålder: Fyller 50 år den 28 mars, samma dag som Ronja Rövardotter har premiär på Netflix.

Yrke: VFX supervisor (ansvarig för visuella effekter i filmer och tv-serier).

Bor: Radhus i Tollered.

Familj: Frun Linnea och barnen Astrid, 16 år, och Charlie, 14 år.

Meriter: Har bland annat arbetat med Sagan om de två tornen, Sagan om Konungens återkomst, Avatar, King Kong, Vår tid är nu och en En man som heter Ove. Torbjörn har vunnit fyra guldbaggar – Kronjuvelerna (2011), Hamilton – I nationens intresse (2012), LasseMajas detektivbyrå – Stella Nostra (2015) och Borg (2018), samt det prestigefyllda Visual effects society award för tv-serien Dinotopia (2002).

Aktuell: Med första säsongen av tv-serien Ronja Rövardotter. De första sex avsnitten släpps på Netflix den 28 mars.

Nästa projekt: Tordyveln flyger i skymningen, som börjar filmas i Alingsås i sommar.

Fyra guldbaggar

Torbjörn har aldrig ångrat beslutet att lämna Hollywood, men inte heller sina val innan dess.

– Den karriärhungriga tiden lade grunden för att jag idag har min hobby som fulltidsjobb. Det är få förunnat att ha ett arbete som verkligen är ens hobby. Jag blir fortfarande exalterad när jag får nya manus och går och funderar på hur man kan göra olika saker.

Yrkeslivet har fortsatt med framgångar på nationell nivå. Inte mindre än fyra guldbaggar (!) finns på kontot.

– Rent krasst är de mer värda för producenten än för mig, i och med att jag är så pass etablerad och gjort så mycket även utan guldbaggar. Men för en producent som ska finansiera en film kan det vara väldigt mycket värt om de kan knyta mitt namn till projektet.

Så att ”stå på en prispall och ta emot medaljen” betyder inte så mycket för dig?

– Nej, verkligen inte. Jag tänker mer att guldbaggarna kommit lite grann på köpet.

De två finaste har ändå fått plats hemma på väggen i radhuset, medan de övriga två samlar damm i den kreativa verkstad som kontoret utgör. På fönsterblecket finns också ett än mer prestigefullt pris – Visual effects society award för tv-serien Dinotopia 2002.

Priset har ingen framträdande plats, mitt emellan en gul apa och ett modellflygplan – attiraljer från tidigare inspelningar. Torbjörn avslöjar dock att platsen är strategiskt utvald.

– Det är en liten hemlighet. Folk i branschen vet vad det är och när jag har zoommöten syns den i kanten. Det har hänt att jag haft möte med någon internationell person som snubblat på orden och frågat om det är en Visual effects society award. I branschen är det som att jag skulle ha en Oscarsstatyett.

Torbjörn Olsson har vunnit fyra guldbaggar samt samt det prestigefyllda Visual effects society award för tv-serien Dinotopia (2002).
Torbjörn Olsson har vunnit fyra guldbaggar samt samt det prestigefyllda Visual effects society award för tv-serien Dinotopia (2002). Bild: Daniel Elfvelin

”Sura gubben” i Sverige

Projekten i Sverige har kaffepengar i budget jämfört med filmerna i Hollywood. Torbjörn måste därför anta rollen som ”sura gubben”.

– Folk vet att jag jobbat med stora produktioner och bara för att jag är med tror de att det är en garanti för att kunna göra filmer på samma sätt.

Så har det sett ut – fram tills nu. I arbetet med att återskapa Astrid Lindgrens fantasivärld finns en balans mellan idé och resurser, enligt Torbjörn. Projektet har beskrivits som ett av de största någonsin i Norden och uppdraget var ursprungligen att göra en dramatisering av boken, inte en nyinspelning av filmen.

– Boken är mycket råare. När rövarna bråkar och slåss och önskar livet ur varandra i Tage Danielssons film vrider de om varandras bröstvårtor, knockar varandra i huvudet och sparkar varandra i baken. I boken är det blodigt allvar när Borkas män skjuter Sturkas med en pil i halsen. Det är mer Game of Thrones än Tage Danielsson.

Längs vägen har regissören Lisa James Larsson mjukat upp berättelsen en aning, berättar Torbjörn.

Tycker du att det är synd att den inte blir råare?

– Det är lite synd, men jag vill inte för allt smör i Småland bli regissör så det är inte mitt jobb att avgöra, fastslår han bestämt.

Tankar på Game of Thrones

Och faktum kvarstår; när Torbjörn funderade över hur vildvittrorna skulle gestaltas tänkte han på hur de skulle se ut om de dök upp i Game Of Thrones. Resultatet: En skräckinjagande, rovdjursliknande figur med vingspann på fyra och en halv meter. Det som fanns att utgå från var bokens ganska vaga beskrivning och teckningar av Astrid Lindgren-illustratören Ilon Wikland.

– Men vi ska göra varelser av kött och blod så jag valde att till viss del förespråka avsteg från de tecknade vildvittrorna till förmån för fotorealistiska.

Med ett litet leende visar Torbjörn en scen med en närbild på en vildvittra som kröker kloförsedda fingrar. Han är extremt nöjd med gestaltningen av Ronja Rövardotters mest ikoniska väsen, som gjordes i samarbete med ett företag i Stockholm.

– Jag har jobbat länge med det här och man underskattar alltid hur svårt det är med animationer. Det är väldigt svårt att hitta leverantörer i världen som kan göra animationer på den nivå som tittarna förväntar sig nu för tiden.

Katastrof i Himalaya

Teknisk briljans är dock inte allt. När Torbjörn initierat talar om fåglars aerodynamik står det klart att visuella effekter handlar om betydligt mer än så. Än tydligare blir det när han flyger upp från kontorsstolen och använder en whiteboardtavla för att rita upp hur ett jordskred kan underminera ett berg.

Det var nämligen så han löste problemet med att skapa Helvetesgapet.

– Det är något jag alltid gått omkring och klurat på; hur i hela friden får man en borg att rämna av en blixt?

Som textrader i en bok funkar det utmärkt. I rörlig bild är det betydligt knivigare, förklarar Torbjörn.

– Den första tanken är att bara bygga en modell och dra isär borgen. Så gjorde de i filmen, men det ser ju inte klokt ut!

Ett nyhetsinslag gav en idé.

– En katastrof inträffade i Himalaya där en flodvåg svepte ner i en dal och fick en klipphylla att rasa ner i floden. När jag såg det fick jag en uppenbarelse. Om det hade legat en borg mellan de två bergstopparna, precis där klipphyllan rasade ner, då skulle borgen rasa underifrån.

Att det är en fantasyberättelse betyder inte att det går att tänja hur mycket som helst på verkligheten.

– Man kan göra vad som helst med CGI (en avancerad typ av datoranimation), men om man gör vad som helst faller det utanför ramarna för vad tittarna känner igen och då ser det ut som dålig CGI.

Premiär på 50-årsdagen

Vägen mot premiären den 28 mars har varit dramatisk. HBO Nordic startade mastodontprojektet innan Viaplay tog över. När det senare företaget hamnade i ekonomisk kris var det oklart vad som skulle hända.

– Vi hade en leveransplan att göra klart första säsongen till jul, och så ett halvår innan fanns ingen avsändare längre. Det blev lite konstig stämning.

Till sist köpte Netflix rättigheterna och för Torbjörn blir det en speciell premiärdag – på hans 50-årsdag.

– Det är roligt att det blir på min födelsedag, mest för folk i min omgivning, säger Torbjörn.

Själv ser han mer fram emot att få titta tillsammans med sina kollegor några dagar innan. Torbjörn är dock nyfiken på ”publikens dom”, som han kallar mottagandet. Samtidigt slår han fast att arbetet inte handlar om att bjuda på någon nostalgitripp.

– Folk kommer att jämföra med filmen och detta är inte filmen. Så därför kommer de förmodligen säga att det var bättre förr.

Torbjörns tre anekdoter

Kreativ lösning i Sagan om Konungens återkomst

Att göra visuella effekter handlar inte alltid om tekniskt avancerade animationer. Det visade Torbjörn och hans kollega under inspelningen av ”Sagan om konungens återkomst”.

De skulle sätta samman ett klipp då jättespindeln Shelob drar sig tillbaka i sin håla efter att ha sårats av Sams svärd. För att få till bra släpspår köpte paret grön hälsodryck på ett närliggande snabbköp och begav sig till stranden bakom kontoret i Wellington.

– Där låtsades vi att drycken var spindelblod och gjorde märken i sanden med pinnar vi hittat. Vi undrade om någon skulle tro på oss om vi berättade vad vi höll på med.

Oväntad inspiration till Avatar

Inspiration kan komma vid de mest oväntade tillfällena. Under arbetet med Avatar på Nya Zeeland var Torbjörn på zoo med sina barn. Från ingenstans kom idén för hur de blåfärgade Na'vi-ryttarnas väskor till sina riddjur skulle se ut.

– Vi stannade vid strutshägnet och jag blev fascinerad av hur strutsarnas fötter såg ut, med fjäll över klorna. Jag började plåta så nära jag kunde och sen tog jag med bilderna till jobbet och gjorde väskorna efter dem.

Plankade in på galafest

Att fester inte alltid håller för högt ställda förväntningar är ett känt faktum. Torbjörn åkte till New York för att vara med på MTV music video awards. Detta efter sin nominering i kategorin "Best VFX in a music video" för effekterna i Madonnas video "Nothing really matters".

På galan gick Torbjörn inte bara bet på priset, kategorin visades inte ens i programmet utan bara som en liten notis på en skärm framför varje säte.

– Och på efterfesten fick jag inte komma in för att jag inte stod på listan. I slutändan lyckades jag ändå ta mig in på festen genom att utge mig för att vara den kände svenske regissören Jonas Åkerlund.

LÄS MER:Därför blev Bohus fästning Mattisborgen i nya Ronja

LÄS MER:De tar över Aspen camping: ”Ska bli väldigt kul”

LÄS MER:Skärpt fängelsestraff för man som hade en knarkpall i villaområdet i Lerum

ANNONS