Östling vid rodret när kvinnorna gör entré i America’s Cup

173 år efter att America’s Cup startade kommer seglare av båda könen att delta i den anrika tävlingen. Ett svenskt team finns med bland de tolv lagen som gör upp i den första kvinnliga upplagan, och rorsman är Lerumsbon Anna Östling.
– Det här är större än ett olympiskt spel, säger hon.

ANNONS
|

1851 hade America's Cup premiär, vilket gör det till den äldsta tävlingen inom internationell idrott. Först 45 år senare startade exempelvis OS i den moderna tappningen. Tävlingen har enbart varit herrarnas arena, men när nästa års upplaga avgörs i Barcelona finns för första gången en klass för kvinnor.

Svenska WINGS, med Anna Östling vid rodret, finns bland de tolv exklusivt utvalda lagen värden över.

– Vi tänkte att vi inte skulle vara aktiva, kanske inte ens leva, när kvinnor blev inbjudna till America's Cup. Så långt ifrån har det känts, det har varit en utopi, säger hon.

Man kan annars tycka att det borde vara självklart med kvinnligt deltagande i en modern idrottsvärld.

ANNONS

– Det tycker nog de flesta, men vi som levt i den här världen har blivit varse att det inte är så självklart. Därför blir känslan ännu mer ”wow, det är nu det händer”.

Anna Östling är en meriterad matchseglare med flertalet VM-segrar, världscupseger och OS-deltagande från 2012 i bagaget, men America's Cup innebär ett seglingsäventyr av en annan dignitet.

– Jag måste säga att detta känns större än allt, det är större än ett olympisk spel för oss. Och det är också sjuka siffror när gäller mediavärlden och broadcastsiffor, det är väldigt, väldigt stort.

Hon avslöjar dock att det är med skräckblandad förtjusning hon ger sig i kast med utmaningen. Matchracingseglaren är van vid tuffa dueller och har seglat snabba katamaraner, men båttypen som seglas i America's Cup är något extra. Den tolv meter långa båttypen AC40 foilar, vilket betyder att den svävar strax över vattenytan, och kommer upp i hastigheter kring 45 knop (90 km/h).

– Det är en supermaskin jämfört med något annat vi seglat, och känslan att inte ha kontroll gör att det känns lite läskigt. Men som helhet är det bara fjärilar i magen och bubblande glada nu kör vi-känslor.

Tävlingen arrangeras i Barcelona i oktober 2024. Anna Östling och hennes team har därmed drygt ett och ett halvt år på sig att förbereda sig. Till hjälp har man den australiensiske America's Cup-vinnaren Kyle Langford och Phil Robertson, från Nya Zeeland, en av världens bästa foilseglare. Båda bor i Göteborg. Men en viktig sak återstår i planeringen. På plats i Barcelona tävlar lagen i arrangörernas båtar, men ännu har man ingen träningsbåt av rätt modell på hemmaplan. Kostnad för en sådan: en nätt summa av 30 miljoner kronor.

– Vi har en total budget som landar någonstans kring 60 miljoner kronor. Det är en droppe i havet jämfört med de stora America's Cup-syndikatens budgetar, och det är ingenting jämfört med vad man kan få ut mediemässigt av detta. Men för oss är det helt nya bolag vi behöver prata med.

Hårt jobb krävs med andra ord både i och utanför båten för att WINGS på allvar ska kunna vara med och konkurrera om topplaceringarna. Men äventyret betyder inte bara en höjdpunkt i den egna seglingskarriären, Anna Östling ser ett viktigt signalvärde med deras deltagande.

– När vi fick reda på att detta var på gång bestämde vi oss för att vi inte ska sitta vid sidan om och titta, vi ska vara med när det händer, och vi vill ge alla unga tjejer i Sverige möjligheten att fortsätta den här banan efter oss.

WINGS representerar Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS, och i teamet ingår även Annika Carlunger och Linnéa Wennergren.

Sverige och GKSS har även med ett lag i Youth America’s Cup, och också här finns en deltagare med Lerums Segelsällskap som moderklubb. Oscar Engström är en av förgrundsgestalterna i ungdomssatsningen.

LÄS MER:Tung start – sedan tog Maja brons i ungdoms-OS

LÄS MER:Nya loppet – kan vara Sveriges snabbaste bana

LÄS MER:Sveriges största padelprofil till Lerum

ANNONS