Det var under måndagseftermiddagen som toppolitiker i Lerums kommun hade ett dialogmöte med Västtrafik inför upphandlingen av nya bussar.
På mötet berättade Västtrafik att de planerar att lägga ner Lerumsnabben, det avslöjar Viktor Lundblad (M), kommunstyrelsens ordförande i Lerums kommun. Beskedet får honom att rasa:
– Vi har i grund och botten inför de här samtalen haft dialog med våra kommuninvånare och samlat in olika synpunkter och tankar. Och de mest framträdande synpunkterna har varit kring våra ”snabbenbussar”, det vill säga Lerumsnabben och Gråbosnabben. Kanske att ha större bussar och snabbare bussar och kanske gå tillbaka till de dragningar som fanns innan pandemin, säger han och fortsätter:
– Det som man får som svar då från Västtrafik i de här så kallade dialogmötena är att all form av parallelltrafik som sker utmed tågbanan kommer att tas bort. Det betyder alltså att Gråbosnabben kommer att fungera som en inslussningsbuss till Lerums station. Och då ska Gråboborna tvingas byta till tåg och Lerumsnabben kommer då inte att gå alls. Det vill säga tvärtemot vad Lerums kommun och kommunens invånare har efterfrågat.
LT har sökt Västtrafik för en kommentar.
Ska söka vd
Viktor Lundblad kommer nu, tillsammans med andra toppolitiker i kommunen, att ringa Västtrafiks vd, berättar han. Men han tror inte att det räcker.
– Här behövs en mobilisering direkt från lokalsamhället ”a la Vråsseredsdeponin”. Det är hårda ord. Men det är min bedömning efter de här mötena.
Busslinjen Lerumsnabben går från Tollered till Göteborg och stannar däremellan på flera stationer i Lerum, såsom Hulan.
Busslinjen används flitigt bland annat av jobbpendlare från Tollered och Hulan som har ett längre avstånd till närmsta tågstation.
Ingen förort till Lerum
Gråbosnabben går från Sjövik till Göteborg och stannar däremellan i Gråbo. Viktor Lundblad berättar att Västtrafik vill få till en kulturförändring i framtiden, där byten mellan buss och tåg kan ses som normalt.
– Problemet med det är att våra Gråbobor inte ser sig själva som en förort till Lerum centralort, utan det är snarare så att det är en grannort till Göteborg. Då tycker jag att det är ett helt barockt resonemang att det ska ske en kulturförändring när Västtrafik är mer eller mindre finansierade av skattemedel. Då måste man lyssna in invånarnas synpunkter.
LÄS MER:Hundratals invånare i Lerum protesterar när Västtrafik vill lägga ner bussar
LÄS MER:Trafikkaos – då liftade Mattias Balkander hem till Sjövik
LÄS MER:Här är busslinjerna i Lerum som får flest klagomål
LÄS MER:Tågen ersätts av bussar i påsk